Jump to content

Flåkrakk for Bever


oddvar

Recommended Posts

Trapper!

Skal jeg være helt ærlig ser den for spinkel ut, men skrur en på noen skråband på beina blir den ok.

Men til bever ser vinkelen litt kvass ut. (knivholderne er i vegen også mener jeg.)

Har et par slaktebuker jeg bruker som er heimelaga, en for rådyr, sau og rein, den er ikke helt ulik bildet ditt, bare slakkere vinkel i krybba.

Har en lav og kraftig en til elg og storfe også, men den blir veldig uegnet for bever.

 

Kan prøve å få lagt inn bilde av "bukken min" etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skal være enig i at den kan holde til bever, for der brukes jo stort sett bare kniv.

Tror ikke jeg skulle tatt på meg tannejobb på bever nei... :lol:

Har bare slakta bever en gang å den satt jaggu godt i skinnet. (hadde vert fryst først)

 

Men uansett kan det jo være greit å forsterke den litt, sånn at den holder til det meste av det en skal flå, opp til eks elgkalver.

Til sau, rådyr, rein etc. ville jeg ha skåret bort de skarpe hjørnene da disse ser nokså ubekvemme ut til dette.

 

Men se her hva jeg fant med ett lite søk!

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=696&hilit=slaktebenk

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som lagde en med litt slakere vinkel men resten omtrent likt den på øverste bilde men det fungerer ikke så bra syntes jeg.

Vi fant ut at et vanelig bord og legge den på ryggen på borde og sprette opp den på langs og løsne litt på skinne på ene siden og rundt beverjellen og så ha en bjelke med 4 snorer med klyper eller lingnende til å feste i skinnet som er løsnet i.Da mmå beveren henge i lufla kun i snorene. Da bir skinne strekt av vekta ta dyret og skinnet er lett å flå av. Er viktig at den henger i arbeidshøyde og med bordet under så kjøtte ikke detter på bakken/gulvet. Har aldri tat tida på hvor lang tid det tar men er mye mindre håntering en med en flåbenk fant vi ut. Antar en voksen bever tar CA 15min fra start til en er ferdig slik.Må gjøre det noen ganger før en får fart på sakene men da går det fort :wink: Og et tips til: flå beveren med en gang for blir den kald eller fryst sitter det enda værre og skinne sitter godt i utgangspunkte så en god skarp kniv er et must :wink:.

Men dette er slik jeg liker å gjøre det men er kansje flere forslag som ratt er enda bedre?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg er i utgangspunket ikke så begeistret for kombikrakker, eller krakker for større dyr, brukt til bever. Arbeidsstillingen blir helt feil, og man blir ødelagt i ryggen av å stå slik lenge. Nå har jeg riktignok bare prøvd en gang i flåkrakk overhodet, men den var helt klart ikke laget for bever.

Om du Laikajeger kunne postet et bilde av opplegget ditt hadde det vært helt supert, jeg ser ikke helt for meg hvordan det ser ut i praksis.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har sett gjennom bildene mine men har ingen av opphenge desverre.

Hovedsaken er å ha en vannrett bjelke som du kan henge beveren i skinne så den henger med hode og hale vannrett, altså på siden hvis du skjønner, for da du flår så stramer vekten av dyret skinnet selv.

 

Jeg har "slåer" til å stenge portene i garasjen innvendig som jeg henger opp beveren i og et gamelt kjøkkenbord som jeg bruker under. "Slåen" henger i hode høyde å da kan en stå vanlig oppreist og jobbe.

Skal høre om det er noen som har bilde fra vi flåde sist for da var det 3stk til her.

Link to comment
Share on other sites

Flår på samme måte som 475 A&M, men trer en stokk gjennom forben og bakben som jeg deretter spikrer på garasjeveggen.

Beveren blir hengende vannrett med stramt skinn og ruller ned etterhvert som du snitter med kniven. Å dra av skinnet har iallefall ikke jeg klart å få til uten at det henger et tynt kjøttlag på. Bruker fort borti tre kvarter på å flå en bever hvis jeg skal unngå å sitte igjen med noe kjøtt på skinnet. Jeg skjerper kniven mange ganger under flåingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...