Jump to content

får ikke justert kikkertsiktet sideveis


drever69

Recommended Posts

har en heym sr 20 med aluminiums baser og stålmontasje men kan ikke få flere klikk til høyre ikke noen justering sidesveis som på leopold baser,hvordan skal jeg få justert kikkertsiktet ? hullene ser rette ut til basene også. må kansje bytte montasjer å baser men syntes dette var rart, :(

Link to comment
Share on other sites

Ville nullstilt kikkerten sideveis, satt rifle m/kikkert fint og stødig på et bord med utsikt ut,

og testet at du da har total sideveis justering / 2 til både venstre og høyre, og at hvert klikk er spesifisert verdi (jeg regner med 0.1 mrad). Hvis kikkerten består testen er det basen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du nå skal ta rifla og sette på et bord med tofot (hvis du har), sette bøker under kolben bak og få ting så stødig som overhodet mulig. Skru sidejusteringstårnet helt til høyre. Skru det deretter helt til venstre, mens du teller antall klikk. La oss si det totale antall klikk er 60. Da skrur du 30 tilbake, og er i mekanisk senter.

Sikt ut av vinduet på et gitt punkt.

 

Klikk 10 klikk til venstre. Gå tilbake til 0. Klikk 10 klikk til høyre. Forandret siktepunktet seg like mye?

Klikk 20 klikk til venstre. Gå tilbake til 0. Klikk 20 klikk til høyre. Forandret siktepunktet seg like mye?

 

Sånn kan du holde på til krampa tar deg. Justerer det like mye, så er det rimelig å anta at kikkertsiktet fungerer.

For å være skråsikker må du og måle om klikkverdien stemmer. Klikkverdien står som regel på sidejusteringstårnet, ellers står det iallefall i manualen til kikkertsiktet. Det pleier å være slik at 1 klikk flytter treffpunktet enten 7mm eller 1cm (0.1 mrad som jeg nevnte tidligere) per klikk på 100m. Hvis klikkverdien ikke stemmer (la oss si noe er galt og du må klikke 4 klikk per 0.7mm, svært usannsynlig) så kan du skru deg ihjel uten å komme på skiva.

 

Består kikkerten testen så har du iallefall et kikkertsikte som fungerer, og du må få rettet opp basen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...