Jump to content

Lokkejaktkurs på rev i NJFF - Oppland


villreinjegeren

Recommended Posts

Bli med på dette folkens.

 

Her er en innvitasjon til Lokkekurs:

 

Lokkekurs på rev

Foto: http://storfangst/wordpress.com" target="_blank

I uke 2 blir det arrangert lokkekurs på rev i Gausdal, Søndre Land og Vestre Slidre. Tor Ola Dehli er en av Norges mest kjente revelokkere og vil dele sine beste tips med oss. Kursene starter kl 19 og varer i ca tre timer inkl pause. Påmelding ved oppmøte. Åpent for alle. Kursene arrangeres i samarbeid mellom fylkeslaget og ulike lokalforeninger. I uke 3 blir det kurs i Sør-Fron med den svenske revelokkeren Ulf Lindroth (start kl 18).

 

Onsdag 12. januar kl 19 – Kultursalen, Segalstad bru

Gratis inngang for alle

 

Torsdag 13. januar kl 19 – kommunestyresalen, Hov

Fredag 14. januar kl 19 – Olbergsalen i Vestre Slidre kulturhus,

 

Priser for inngang i Søndre Land og Vestre Slidre:

Kr 150 for voksne ikke medlemmer

Kr 100 for voksne medlemmer og ikke. medl u/26 år

Kr 50 for medl u/26 år

 

Tirsdag 18. januar kl 18 – kommunehuset på Sør-Fron (Sør-Fron JFF, NJFF-Hedmark, foredragsholder Ulf Lindroth. Inngang kr 200,-)

 

Tor Ola Dehli har de siste par åra reist rundt i Norge og holdt lokkekurs på rev for jeger- og fiskeforeninger. På kurset går han gjennom alle faktorer ved lokkejakten, og illustrerer dette med hjelp av bilder og videosnutter fra lokkejakt. Han har også med ulike fløyter og annet nyttig utstyr fra nettbutikken som kursdeltakerne har mulighet til å handle.

 

Dehli forteller følgende om sin egen bakgrunn og erfaring fra lokkejakt:

 

Min bakgrunn innen jakt er variert. Jeg har jaktet og fisket på det meste i Norge, og også vært mye på jakt og fiske i utlandet. Jeg lever av og for jakt og fiske, og er ute i skog og mark stort sett hver eneste dag. Jeg har vært med på 10 av Kristoffer Clausen sine jaktfilmer og har i mange år skrevet artikler til de norske jakt og fiskemagasinene. Jeg driver også en blogg i tilknytning til min nettbutikk med mellom 4-500 unike besøkende jegere pr dag.

Jeg er utdannet naturforvalter fra UMB på ås, med hovedvekt på fisk og vilt. Jeg har også vært jegerprøveinstruktør for Gran JFF i mange år.

Har jobbet som lærervikar på ungdomskole i 7-8 år, før jeg satset 100 % på jakt og fiske.

For et år siden startet jeg opp nettbutikken http://www.storfangst.no" target="_blank, som er en nettbutikk som spesialiserer seg på lokkejakt, og da særlig på lokkejakt på rev. I løpet av dette året har jeg fått en posisjon som kanskje Norges mest kjente revelokker. Jeg har holdt kurs i Ål, Jevnaker, Våler, Biri, Soknedal, Stjørdal, Sparbu, Lysøysund, Bærum, Stjørdal og for NJFF på årets Nordiske Jakt og Fiskedager på Elverum.. Tilbakemeldingene fra jeger og fiskeforeningene og deres medlemmer har vært utelukkende svært positive. Og flere ganger har jeg fått mail dagen etter kurset da kursdeltakere har vært ute og allerede fått skutt rev.

 

Mitt møte med revelokking var gjennom Nordens fremste revelokker, Ulf Lindroth, som jeg møtte på ei jaktmesse i Sverige. Han har laget filmer og skrevet bøker om denne jaktformen, og har også holdt en rekke kurs i Norge. Ulf har vært på besøk hos meg flere ganger og spilt inn film, og jeg har lært en masse om revelokking av han. Etterhvert har en jo også funnet ut ting på egenhånd gjennom mye praktisk jakt.

 

Revelokking er kanskje den jaktformen i Norge idag som er i størst vekst når det gjelder populæritet. Det er en ganske ny og ukjent jaktform for mange, men felles for de som forsøker er at veldig mange blir helt hekta. Jaktformen går ut på å lokke til seg rev ved hjelp av ulike typer lokkefløyter. Særlig dødskriket til en hare, lydene av en skada fugl, musepip etc. Reven hører disse lydene og kommer løpende for å få en gratis matbit, men hvis vi har gjort tingene rett så kan det hende den blir møtt av ei riflekule istedet.

 

Revelokking er en glimrende jaktform for yngre jegere. Stort sett gratis jakt, lett tilgjengelig i nærområder, ikke avhengig av å kjøre langt i bil. Kan jakte i hele landet fra fjæra til fjell. Lang jakttid fra 15.juli til 15.april. Gjøres best på egenhånd, ikke avhengig av å kjenne noen for å komme inn i et allerede etablert jaktlag. Trenger ikke mye forberedelser som feks ved åtejakt. Actionfylt, reven kommer stort sett i løpet av de første 5 minuttene etter du begynner å lokke. Så det er en jaktform der ungdommen ikke kjeder seg. Spennende å få se reven komme mot deg fra mange hundre meters hold over et snødekt jorde. Passer også ypperlig for travle jegere med familie og unger. Har en 20 minutter fri en kveld, så kan du ha ei fullverdig lokkeøkt etter reven på den stunda. Noe som ikke er like lett for det meste av annen jakt.

 

Ypperlig viltpleie. I jaktområdet jeg jakter har stort sett alle rådyrgeitene 2 og 3 killinger nå, etter at vi har skutt mye rev gjennom hele året de siste 3 åra.

 

For de som er skeptiske til om lokkejakt virkelig er effektivt, så kan jeg fortelle at jeg i løpet av et par uker i sommer skøt 11 rev på lokk, og min første vinter med lokkejakt fikk jeg inn 14 rever og skøt 10 av dem på en måned på vårparten. Etter den måneden var jeg hekta.

 

Det viktige ved lokkejakt på rev er at en tar hensyn til en rekke faktorer som vindretning, postplassering i forhold til terrengformasjoner, hvor og når er det best gjennom året, hvilke fløyter er best til hvilken tid på året, og hvilke taktikker bør brukes med ulike fløyter etc. Det er en rekke teoretiske ting som man bør være klar over og som man må ha tenkt gjennom før en setter seg ut på post med lokken. Det vil øke suksessen voldsomt.

 

Erfaringsmessig fra de andre stedene jeg har holdt kurs, så har revejakta fått en voldsom oppsving og tidligere deltakere sender jevnlig inn bilder av skutt rev:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...