Jump to content

Lightfôr til NEG


HyprJinta

Recommended Posts

Som de fleste sikkert har fått med seg, så sliter elghunden min med mye talgkjertler. Siden jul og nå fram til midten av mai har det gått bra, uten nye store utbrudd. Men.. fredagskvelden 16. mai hadde en kul blusset opp på venstre side - litt bak skulfra. Kulen fylte hele hånda mi. Heldig vis hadde jeg noe antibiotika liggende fra tidligere kurer, og han fikk det så lenge i samråd med veterinæren.

 

Tirsdag fikk vi time hos veterinæren, og hunden ble satt på kortison og antibiotika. Veterinæren foreslo også å barbere han på stedene der kuler kommer (dvs. over ryggen, sidene, litt i nakken og lårene), fôre på godt lightfôr (har fora light siden jul), og tilsette omega 3- og 6-fettsyrer i maten. Sistnevnte har vi ikke fått begynt på enda, men vi skal. Noen tips til bra produkter til overkommelig pris?

 

Klippemaskin ble kjøpt, og bikkja barbert (stakkar - han ble skikkelig stygg). Forøvrig koser han seg ute nå med kort pels, mens de to andre gutta peser i skyggen :wink:

 

Jeg satte han nå på ProPlan light, som vi har fått gode resultater på før. Men - kulene har ikke blitt mindre eller færre nå, og jeg vurderer å prøve andre alternativer.

Alle hunder reagerer forskjellig på forskjellig fôr, men har noen tips til forskjellige lightfôr med god smaklighet og minst mulig fett - og samtidig til en overkommelig pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker selv Nutritional Balance serien fra Bento Kronen. Har bare gode erfaringer med den og flere av mine bekjente bruker light-fôret med godt resultat. Om det hjelper med light mot fettkuler tviler jeg vel på, men om du vil forsøke så skal det vel gå an å få en sekk i din retning. Er ikke så langt unna.

 

Send PM om du er interessert i å forsøke.

Link to comment
Share on other sites

ville gått for en kjent produsent som er til å stole på.har prøvd mye opp gjennom åra,men foretrekker royal canine.deres medium light har 11prosent fett og er tilsatt omega 3 og 6.høy protein kvalitet som er basert på tørket fjærfe, mais,ris og bygg.altså ikke hvetemel,som mange hunder kan reagere på.i tillegg bør du gi en spiseskje maisolje av en billig type i foret,og en skvett fiskeolje,lakseolje.ikke billig men du treng ikke så mye.ellers har proplan ett tørrfor som heter salmon,basert på laks.kanskje det kunne funka også..tror salmopet er den billigste lakseolja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar - men kjøpte 15 kg Josera senior/light for over 1 uke sida ;)

 

Ikke hørt mye om dette fôret, men det jeg har hørt er positivt.

 

Jeg var litt spent før jeg åpna sekken, men tok sjansen å kjøpte den (har 2 NEG'er utpå her som spiser ALT man gir dem). Førsteinntrykket var veldig bra: Stakk hodet oppi Josera-sekken og oppi ProPlan-sekken - og hadde jeg vært hund. Ikke blir det møkk av det heller...

Vi får se hvordan det går - er forberedt på at det KAN gå feil vei også - men det kan en egentlig ikke vite...

Han fikk Royal Canin (fra veterinæren) her, men det ville han ikke ha... :P

Link to comment
Share on other sites

Blir jo spennende å få vite etter hvert, men jeg tror neppe du får så store endringer i situasjonen med Artromer. Vet mange som har skiftet fôr i forsøk på å redusere plagene, men uten hell. Forsøk i det minste å ungå tilsetninger til fôret. De fleste fôrprodusenter er flinke til å ha det rette forholdet mellom de forskjellige næringsstoffer og du forrykker den balansen ved å bruke alskens tilleggstilsetninger. Må du bruke det, ja da er ikke fôret bra nok. Det med smakelighet og hundens valg av fôr ved flere alternativer har oftest med tilsetningen av salter å gjøre, da det hovedsakelig er dette som gir smak. Ikke akkurat noen kvalitetsreferanse, det.

- og hadde jeg vært hund.
skrev du. Bildet i din avatar (om det er av deg da) motbeviser vel akkurat det :mrgreen:

og vi skal vel alle være glad vi ikke er hunder.

 

Om du vil være brydd, så hadde deet vært interessant å vite stamtavla på hunden. Forsøkte å klikke meg inn på linken til de hundene du har lagt i signaturen, men de funka ikke. Ta det i så fall på PM.

Link to comment
Share on other sites

Omega har kontaktet meg og tilbyr hjelp også.

Må prøve en ting av gangen først - og akkurat nå er det en blanding av veterinærens både faglige og erfaringsmessige råd.

 

Genialt med tips her, så jeg kan legge slagplan for neste runde! :)

 

Bli kvitt disse kulene blir vi aldri - vi har fastslått det til kronisk, men målet er å få det ned på en slik grad at bikkja trives og ikke har unødige plager:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...