Jump to content

Hel- Del- eller Necksizing og kulehold


SuperZ

Dersom du vanligvis necksizer hylsene, bruker du necksizer etter delsizing?  

19 members have voted

  1. 1. Dersom du vanligvis necksizer hylsene, bruker du necksizer etter delsizing?

    • Ja - Trenger det for å få godt nok kulehold
      0
    • Ja - For å få minst mulig forskjell på necksizede og delsizede hylser
      1
    • Nei - Jeg bruker enten delsizing eller necksizing
      3
    • Nei - Jeg bruker enten fullsizing eller necksizing
      16


Recommended Posts

Jeg har et Forster BR diesett i .308 med fullsize die.

Den ladningen jeg bruker nå har jeg funnet ut gir merkbart bedre pressisjon dersom jeg skrur sizedia en runde opp (Forster sier at den skal ha kontakt med hylseholderen i nedre stilling og ikke en 1/2 runde opp slik noen andre sier). Problemet er at jeg da får mye dårligere kulehold. Jeg har allerede bestillt en Lee collet die og mange snakker jo om å justere diameteren på "expanderen" på disse for å få passende kulehold.

Er det er noe å hente på å gjøre det samme på Forster fullsize dia og hva er anbefalt diameter på expanderen i .308?

 

Jeg frykter er at det ikke er noe å hente på å justere expanderen i fullsizedia ettersom hylsehalsen kanskje allerede er mer utvidet ved skuldra enn det exspanderen vil utvide den. Da er det kanskje nødvendig for meg å necksize hylsa etterpå uansett.

 

Da er spørsmålet til dere som har erfaring med necksizing:

Når dere finner ut at hylsene må en runde i fullsizedia etter x antall neckizinger regner jeg med at dere kjører en "delsizing" med dia skrudd så langt opp som mulig for å size minst mulig. Kjører dere en runde i necksizerdia etterpå da for å få likt kulehold mm?

Link to comment
Share on other sites

Det er expanderknappen som bestemmer kuleholdet stort sett, dersom dien har korrekte mål. De beste er å presse hylsa slik at den akkurat går i kammeret. Prøv med engangsskutte hylser, skru dien så langt opp at den såvidt treffer hylsen. Skru nedover litt etter litt og prøv i kammeret. Når hylsa kamrer greit med litte grann motstand før bolten er helt nede, er du sikker på at hylsa passer optimalt i kammeret. Du vil se at halsen ikke er presset helt ned til skulderen, men har god klaring. Kanskje et par millimeter. Dersom dette gir dårlig hold på kula er expanderknappen din for stor

Link to comment
Share on other sites

Det vises tydelig at dia ikke har gått helt ned til skulderen når jeg delsizer, men dette gir meg altså for dårlig kulehold. Jeg har godt kulehold med dia skrudd helt i bunn, det er derfor jeg er usikker på om der er expanderknappen som er for liten eller halsen som er presset for lite som gir meg dårlig kulehold.

Et par millimeter i lengden på halspressinga burde vel ikke gi SÅ tydelig utslag på kuleholdet hvis expanderknappen har rett størrelse?

Link to comment
Share on other sites

Du kjenner vel om du har mindre motstand når du drar ekspanderknappen ut av hylsa, ved delkalibrering. Kan være at halsen ikke blir presset nok sammen ved delkalibrering.

 

Med Lee collet får jeg godt hold på kula i 308 og 223, men på 6,5x55 måtte jeg justere for å få nok hold.

Link to comment
Share on other sites

@rolf

Ja jeg lurer på om halsen blir presset for lite under delsizing. Hva kan jeg gjøre med det?

 

Den foreløpige avstemningen tyder på at kammeratene stort sett helpresser hylsene når det trengs istedet for å delsize.

Jeg vet at helsizing gir meg redusert pressisjon og håper jo at necksizing skal gi samme gode pressisjon som jeg opplever med delsizing, men med bedre kulehold.

Jeg vurderer å ta ut expanderknappen i helsizerdia (for å slippe å forme halsen mer enn nødvendig. Egentlig skulle jeg vel boret opp dia også slik at den ikke presser halsen i det hele tatt, men det virket litt drastisk) og delsize mimimalt hver gang og etterpå necksize samme hylse rett etterpå. Forhåpentligvis går dette greit uten å smøre mer enn en gang. Jeg sizer uansett i en separat operasjon så jeg kan godt ha et "toolhead" med to sizedier i pressa.

 

Jeg håper å oppnå minimal ompressing og best mulig tilpassning av hylsene til kammeret for hver omlading samtidig som jeg slipper å få en lott som er helsizet innimellom.

 

Hvis noen har synspunkter, utenom at de synes dette virker arbeidsomt, tar jeg gjerne imot tips.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at du kjøper deg neck-sizer til 308 din, av merke så anbefaler jeg redding, aldri hatt noe tull med de og de presser halsen fint.

Å så kjøper du samtidig ei body die, da har du det du trenger. Du trenger ikke bruke body dien under hver omlading heller å da er det bare å kjøre de igjennom neck-sizern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...