Jump to content

Bygge ny rifle på seven kasse?


Husky

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan det er å bygge ny rifle på en remington seven kasse? Børsa er originalt kamra for 243 win.

 

Jeg ser for meg en ny stokk og ei relativt solid pipe i for eksempel 260 rem.

 

Ser at det sikkert er mer kurant å bygge på ei 700 kasse, men ønsker å bruke gammlebørsa om det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har bygget mange fine våpen på Rem 7 kassa, resultatet er at de blir ganske smekre og fine rifler, like presise som Rem 700, men mer lettere å bære og bruke. send en pM til peders, han har hatt flere av de riflene der med løpskifte system i flere kalibrere. Har sett en av de riflene selv og likte den godt.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god ide å bruke en seven kasse til et ombyggingsprosjekt.

 

Da bolten til 243 win passer yiol kalibre som 260 rem (6,5x51) og 7-08 (7x51) og 308 win (7,62x519 har dy mange muligheter til kalibervalg. Av større eller hurtigere kalibre har man 338 federal (8,6x51) og 300 RSUM.

Har selv litt lyst på en 338 Federal, da eg har god erfaring med 338WinMag.

Ser også at en 260 rem har et stort potensial som en kombinasjonsbørse med høypresisjon, mild rekyl, tisl storfuljakt etc, og hjortebørse i brattlendt terreng.

 

I forhold til stokke vet eg at man bøde får syntetiske stokker fra McMillan, Bell and Carlson,

H-S Precision samt KKC.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9143+***" target="_blank

 

Ellers bør du lese denne, og oppdater for andre tilhengere av Seven om ditt prosjekt.

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Remington produserte en Custom børse i .260rem, jeg har en slik. Kan absolutt anbefales! Marginalt lovlig til storvilt, ypperlig til hjort, rein og rådyr.

Lett hendige børser med god presisjon samt lett og lade ammunisjon til. Det at rekylen er gunstig gjør heller ikke noe i en slik børse.

Link to comment
Share on other sites

Rem 7 er et fint utgangspunkt til et bygge-prosjekt. Utvalget av komponenter er bra, men langt fra like godt som til 700 modellen.

Mange av komponentene for 700 modellen passer også for 7 modellen, det lønner seg å undersøke litt eller spørre på dette forum dersom man er litt usikker på hva som faktisk kan passe. Det sparer deg iallefall for både bortkastet tid og penger.

 

En rifle kamret for .243 Win passer alle .308 Win varianter, opp til .358 Win.

Skal du bygge en WSM, RSAUM, RCM eller .350 Rem mag må du åpne sluttstykkehodet til magnum diameter, samt kjøpe nytt magasin og få justert mating.

 

Selv har jeg positive erfaringer med både Rafdal og Ing. Hansen vedrørende Rem. 7 prosjekt. Mine to Rem. 7 i .358 Win og 300 RSAUM er et resultat av bidrag fra begge børsemakerne.

Selv har jeg valgt å bytte ut Rem. 7 originalstokkene til fordel for McMillan sin.

 

.358 Win børsa har en søylebeddet black with grey marble McMillan 7 stokk, 22" rustfritt fluted Lilja løp, tykk Tubb rekylklakk og Tubb speed lock tennstempelfjær, Rifle Basix avtrekk justert til 1.2 kg, Hansen sin M70 3-posisjons sikring, gummi hevarmskule, Talley hel kikkertsikte-base og Talley QR ringer. På toppen sitter en 1" Kahles CT 3-9x42. Låsekassen er også opprettet der det var nødvendig.

Noen bilder av riflen finnes i ".358 Win tråden:

 

viewtopic.php?f=14&t=3992&hilit=358+win+358+win+tr%C3%A5den&start=40

 

Min andre Rem 7 i 300 RSAUM har samme McMillan stokken, bare dark brown with black marble også søylebeddet, 22" CrMo Shilen løp gjenget for lyddemper, tykk Callahan rekylklakk og Tubb speed lock tennstempelfjær, Rifle Basix avtrekk justert til 1.2 kg, gummi hevarmskule, fluted tennstempel fra Pacific T&G, Hansen sin M70 3-posisjons sikring, Talley base og QR-ringer, hengslet Pacific T&G stål underbeslag. Denne har et 30mm Leupold VX-III 4.5-14x50 illu. retikkel påmontert. Også denne låsekassen er rettet opp for best mulig presisjon. Har ikke langt ut bilder av denne enda.

 

Lykke til med ditt prosjekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...