Jump to content

Lov med rifle på småviltjakt som 16- og 17åring?


Mads

Recommended Posts

Hei. Hva mener dere angående riflebruk på småviltjakt alene som 17-åring?

 

Jeg har hørt mye om det der, mange mener at det ER lov, og mange sier at det ikke er lov.

Det irriterer meg at jeg aldri får et konkret svar på det, det står jo heller ikke noe i lover eller regler som sier at du mår være 18 år for å jakte småvilt med rifle?

 

Er det slik at aldersgrensa følger viltet, og ikke våpenet?

Har vurdert sterkt å innvestere i ei rifle nå, siden jeg holder på med mye revejakt, som er vanskelig med hagle..

 

Tenkte jeg skulle ringe inn til elverum til der dem kontrollerer våpenlisenser osv.

 

takker for alle svar!

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven regulerer bl.a aldersgrense for kjøp av våpen: http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-002.html" target="_blank" target="_blank

 

Her har du forskriftene om aldersgrenser for utøvelse av jakt: http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 3-002.html" target="_blank" target="_blank

 

Mer enn dette trenger du ikke lete etter, disse forskriftene skal gi deg svaret- du har lov å jakte småvilt med rifle som 16- og 17 åring, såfremt du har bestått jegerprøve, har betalt jegeravgift og løst småviltkort for det terrenget du jakter på. Låner du rifla skal du ha en låneavtale. Har du kjøpt egen rifle har du jo allerede fått innvilget kjøp av rifle til småviltjakt, så har du selvfølgelig også lov til å jakte småvilt med rifla di. Ingen her kan gi deg dispensajon fra 18-årskravet til å eie rifle- det må du søke om hos ditt politikammer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå fått dette inn med TESKJE og har endelig forstått at det ER lov! Takk for lenker Rapp.

 

RInger inn til elverum på mandag for å ta en siste undersøkelse så får de som tror det ikke er lov ha det så godt;p

Link to comment
Share on other sites

Rifla står på meg man trenger bare underskrift av foresatte :)

 

Er dette noe som har kommet de siste årene? (les: siste 10-12)

 

Når det gjelder jakt så kan man jakte, tiur,orrfugl og andre fugler,hare,bever og rev 8)

 

Du kan såvidt meg bekjent jakte ALT småvilt og ikke bare de du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe som har kommet de siste årene? (les: siste 10-12)

Aner ikke.. Jeg fylte ut våpensøknaden. Det vil da si med mitt navn,tlf nr,yrke og Jegernr 8)

Og muttern og fattern skreiv under som verge eller nå hva det sto :roll:

Blei innvilget og det kostet 840kr ellerno siden jeg er under 18 og det er første våpen :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...