Jump to content

lungeødem


Slakter;n

Recommended Posts

hei jeg er nytt medlem fra i dag.

har et spørsmål ang lungeødem:

har en 3 år gammel drever.med påvist ødem :cry:

han er ferdig med en kur på vandrivende tabletter i 4 uker.

han virker i god form nå, men frykter att han må pensjoneres som jakthund uansett.

skal på etterkontroll hos veterinær til onsdag og er veldig spent.

håper i det lengste at det går bra med den beste jakthund jeg har hatt.

er det noen som har erfaring med lungeødem?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere drevere som får påvist ødem uten å ha det.

Vi har en spesialist på området i Norge, han er vetrinær i Fredrikstad om jeg ikke husker feil.

Gamletispa mi har fått påvist ødem, de tre siste årene har hun ikke hadt "annfall" selv om hun til tider har blitt brukt hardt.

Min erfaring er at hun bare blir dårlig i veldig rått vær!

 

Dreverringen burde bruke mye krefter på å finne ut hvilke hunder som har ødem i Norge, om det er noen linjer som er belastet, og eventuelt ta disse linjene ut av avelen!

 

Velkommen til forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Det er flere drevere som får påvist ødem uten å ha det.

.......

 

Om ting er slik jeg har forstått det er lungeødem ett annet navn på vann i lungene og dette behøver nødvendigvis ikke være evigvarende

 

Siden det kan skyldes overanstrengelse, infeksjon og mekaniske skader på brystkorgen som kan skyldes fall påkjørsel osv

 

Disse tilfellene vil i de fleste fall være restutierbare uten tilbakefall.

 

Når det derimot skyldes sykdom i de fleste tilfeller hjerterelatert forstørret hjerte hjerteklaff feil osver det en helt annen sak

Link to comment
Share on other sites

Unøyaktig av meg å ikke skrive jaktødem!

 

 

Ja så lærte man noe nytt i dag også, men er det så at ved veterinærkonsultasjon vil man ikke i første omgang ikke klare å se hva som er utløsende årsak det vil fortone seg som ett vanlig lungeødem med veskeansamlinger på lungene og siden det er jakthund man kommer med kan veterinæren automatisk kalle det jaktødem selv om undeliggende årsak kan ha en annen årsak enn de årsakene som rett skal kalles jaktødem.

 

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/604814_jaktoedem?ref=mst

Link to comment
Share on other sites

Blant årsaker vil man lete etter feil i hjerteklaffer, "hull" i hjertet osv. En medvirkende årsak kan like godt være "for mye jaktlyst i forhold til kondisjon". Dette er altså noe som rammer iherdige jagere. Jaktødem kommer vanligvis etter veldig tøffe drev som varer for lenge. Predisponerte raser er Dachshund, Drever og basset. Forebygging kan bare eieren/ brukeren ta ansvar for: Det er skikkelig trening før jaktbruk (mye mer enn dere tror) og redusert drevtid. Dvs kalle inn etter tre timer i stedet for etter fem. Her har drevereiere et dilemma, men de vet vel selv hvorfor de bruker drever?

Link to comment
Share on other sites

Hunden min ble dårlig etter et nesten 8 timer langt drev på et skadeskutt rådyr. Kompisen min fanget ikke inn hunden etter å ha hagleskutt et rådyr som ikke ville stoppe. Han (kompisen) er tykk og lat, men hunden var i ekstremt god form. Etter at hunden igjen fikk kontakt med dyret var hun ikke til å stoppe, jeg var innpå losen flere ganger uten å klare å fange hunden eller å få skutt dyret.

Når dyret ble påskutt hadde losen vart over to og en halv time, etter at dyret var påskutt gikk det over fem timer før det ble stille. Hunden hadde full kontakt med dyret (innenfor synshold) nesten hele tiden, og mot slutten av drevet hørte jeg flere ganger at de sloss og skrek inni granplantingene. Når hunden kom tilbake var hun tilsynelatende i fin form, men helt uinteresert i å ta opp rådyrsporet igjen (i bånd). Hunden er lite intresert i døde rådyr, og jeg gikk ut fra at hun hadde tatt (livet av) dyret og derfor ikke var intresert i det lenger.

På kvelden begynte hunden å puste fortere, uten at jeg forsto at noe var galt, neste morgen pustet hun 180-200 ganger i minuttet.

Vetrinæren berget henne, men det var på nippet!

Hun har også vert dårlig 3-4 ganger etter dette, men da bare etter tøffe drev i meget fuktig vær. Vi behandler da hjemme med vanndrivende tabeletter og en uke jaktfri, så synes alt å være ok.

Vetrinæren sa at jeg selv må avgjøre om jeg vil bruke hunden på jakt. Han sa at den ikke lider av det i skogen. Den kan falle død om i drevet, og at den i tilfelle vil ha lite plager før den plutselig dør fort.

Lite morro å tenke på, men å passe på å hele tiden holde hunden i topp kondisjon er den beste måten å forebygge nye "anfall" på.

Link to comment
Share on other sites

Det dreier seg om et ekstremt langt drev. Hunden trenger uker for å bli fullt restituert etter en slik hendelse. Dere kan prøve igjen til høsten, og det kan gå bra så lenge dere avbryter losene i tide. Kanskje det går an å lære hunden å komme inn til kaffebålet for å få en godbit? En times pause i varmesekken mens dere drikker kaffe kan gjøre det mulig for hunden å fortsette med et nytt drev etterpå.

Det er stor fare for at det opptrer på nytt, og hvis det ikke er mulig å stoppe drevet i tide så vil det til slutt gå galt. Det er grenser for hvor langt man kan drive det med en slik hund. Kanskje på tide å anskaffe en "avløser"?

Den syke hunden bør absolutt holdes utenfor avl, men kan godt bli familiehund eller sporhund for resten av livet.

 

Du nevner ikke "skumming" som symptom, men det er typisk at de hoster opp eller brekker seg for å få opp skum. Noen ganger blir skummet rosa farget. Var det noe slikt å se?

 

Så til alle jegere: Hunden trenger pause mer enn jegerne. Husk å fore med bløtt for (ikke mye) i hvilepausen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...