Jump to content

Håndkikkert


dexodus

Recommended Posts

Heisann

 

Er på jakt etter en håndkikkert. Dette blir min første jakt som storviltjeger.

Det som jeg lurer på er om det fins kikkerter som ikke er så Jæ..... dyre, men som alikevell er bra.

Siden det blir min første jakt er jeg ikke interessert i å kjøpe en kikkert til 15-20.000,- hvis dere forstår.

Håper jeg kan få noen tips her inne på hvilke kikkerter som kan kjøpes for en grei penge, samt hvor jeg kan få kjøpt det.

 

Takker så mye for alle svar og tips.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo begynne med å se på Nikon Monarch serien.

Ellers beskriver du ikke bruken noe særlig - kikkerter i 15-20.000 kronerssegmentet er typisk europeiske kikkerter i størrelsesorden 10x45 og der omkring. Hvis du primært ser etter en kikkert som skal brukes i dagslys når du beveger deg i terrenget er du MINST like godt tjent med en lommekikkert av god kvalitet, den blir både billigere og lettere å dra på. Til dette bruker jeg en Leica 10x25 som er helt super, men 10x forstørrelse i en så liten og lett pakke krever litt trening i bruk. 8x oppleves som lettere å holde stødig i små og lette kikkerter. Skal du derimot ha en kikkert for observasjon på bøen i dårlig lys er det vanskelig å unngå at prisene skyter i været for det som gjør jobben godt nok. Da er det europeisk kvalitetsoptikk med store objektiver som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Henta over 2 kikkerter nå i høst fra usa.

En Burris signature select 8x56 og en Nikon Monark 10x56

Synes Nikonen er vell stor i størrelse i forhold til Burrisen.

Begge er til salgs Burrisen kr 2500 og Nikonen kr 3000.Gratis frakt.

Synes Burrisen er like god som Nikonen angående skarphet og klarhet .

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56, og synes det er en veldig god kikkert, som jeg ikke er redd for å anbefale til andre. Testet mange kikkerter før jeg kjøpe den Nikonen, og syntes den var den beste i mellom pris klassen. Joa den er tung, men en må vel ha litt glass for å få mest mulig lys igjenom. Går en ned i størrelse til feks 8 x 42, så blir dem mye lettere og smekrere. Men skal den brukes mest til skumringsjakt, så er nok 8,5 x 56 å anbefale.

 

Men du har ikke noe lett jobb, for det finnes mange gode kikkerter på markedet. Men i de nedre prisklassene er nok Opticron og Nikon de beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...