Jump to content

Hornady 180 gr InterBond 30-06


bjugin

Recommended Posts

Hei

 

Om du går inn på Norma sin hjemmeside:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=30-06 Springfield&Lang=1

Så finner ladedata på en del andre 180grs kuler. Her oppgis Min-max-ladnig på div 180grs kuler til ca 48-50grs for 203B, og min-max for 204 kruttet til ca 51-53grs.

 

Bruker du dette som utgangspunkt og starter på, eller rett over, min-ladedata og evnt jobber deg forsiktig oppover til du får ønsket presisjon/hastighet går nok dette fint.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 180 grs IB i tre år, og felte 4 voksne elg, en kalv og en stor råbukk med de. Veldig fornøyd med de! Meget god presisjon, høy restvekt hver gang, stor diameter på de to jeg fant igjen (veldig pen soppform). I snitt sprang elgene jeg skjøt 10-15 m. Råbukken kolapset i skuddet. Minimal kjøttødeleggelse. Ladet dem til 815 m/s

Sjokkeffekten er noe av det bedre enn det meste jeg har prøvd, samtidig som de ødelegger svært lite. Grunnen til dette er at de har en forsinket, men brå ekspansjon. I kombinasjon med en meget solid og seig kule blir dette et meget bra resultat.

Har ingenting å utsette på kulene, men ville prøve noe nytt og jakter nå med 150 grs tsx og 240 grs woodleigh.

Brutter har skutt flere elg en meg med IB-kulene med samme erfaring, og han nekter å bruke noe annet, inntil et evt blyforbud kommer.

Mistenker at jeg går over til IB igjen om et par sesonger.

 

Bildet i topic`en min er forresten en 180 grs IB som har knust to overarmsbein på voksen okse :wink: Restvekt 93%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...