Jump to content

mil/mil og forskjellige avstander


sageman

Recommended Posts

har kjøpt meg .223rem rifle og har planer om flytte over min falcon menace 10x42 kikkert, som til nå har stått på salongrifla, uten at mil-systemet egentlig har blitt brukt noe særlig.

Dette siktet har altså mil/mil-knepp og mil-dot av typen med større og mindre streker. Sånn som jeg har forstått det, så tilsvarer et klikk 1cm på 100m og hvis jeg i farten vil skyte 5cm til siden på 100m pga vind, så holder jeg bare tilsvarende en halv-mil-dot(kort strek) og ved 10cm til siden så holder jeg en mil-dot(lang strek).

So far so good, men hva skjer på 200m, la oss si tabellen(pcb) forteller meg at ved 10m/s sidevind skal jeg 20 knepp til side på 200m, (noe som må tilsvare 20cm på 100m) skal jeg da holde 1, 2 eller enda verre 4mil-dot til siden for å treffe blink på 200m?

 

takknemlig for hjelp, vennligst si fra hvis jeg totalt har misforstått, er lettere forvirret...

Link to comment
Share on other sites

Som vinge86 sier ovenfor, blir dette 40cm på 200m. Og siden 1mil på 200m er lik 20cm, blir svaret 40cm/20cm = 2mil.

mil inndeling er enkle greier for oss som måler i cm og meter, man tar aktuell avstand, og deler på 10 (flytter komma ett hakk til venstre). Så vet man hvor mye 1 mil er på den avstanden.

 

1mil på 100m er 10cm.

1mil på 150m er 15cm.

1mil på 200m er 20cm.

1mil på 250m er 25cm.

1mil på 300m er 30cm.

1mil på 350m er 35cm.

1mil på 400m er 40cm.

o.s.v.

 

Har samme siktet på en 17hmr, bortsett fra at det ikke fungerer særlig innenfor 30m hold (10x forstørrelse blir grøtetet så nært). Er jeg godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...