Jump to content

Praktisk Presisjon 22 LR


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Jeg hadde egentlig tenkt å ha emne overskrift: "hvor jevnt skyter du med salongen?", men det ble en anelse for langt. Teksten er kanskje noe mangelfull men ønsker ikke å skrive for mye.

 

Jeg har hatt 3 stykk 22 rifler i min kariære.

 

Den første var en alm heldemper(en av dem første) - jeg var i utgangspunktet meget fornøyd med denne. Følte at skytingen var konsistent - og samlingene var bra. Denne ble byttet inn fordi utgangshastigheten var latterlig lav. Har senere reknet meg fram (ved hjelp av overslaget) til at den må ha vært nede i 230 mps med subsonic ammo. Nok om det - antar at dette ikke er et problem med disse børsene i dag. konklusjon - kort løp er bra for den praktiske presisjonen.

 

Den neste var en standard Brno mod2 - fine hastigheter og konsistent skyting med blant annet Lapua Highspeed og CCI Velocitor. Med subsonic var det noe vanskeligere. Om jeg var pinlig nøyaktig kunne denne samle bra med subsonic, men til praktisk jakt opp mot 70m var samlingene for dårlig (sub).

 

I dag har jeg en anchutz mod 54 (match) - løpet på denne er kappet til 47cm og demper er påsatt. jeg har også satt på en "løpsvekt" festet under løpet(ikke festet i løpet). Fin ballanse og grei å skyte med også med subsonic. Men desverre kan også denne lure ut noen "uforklarlige" slengere - ikke som en følge av siktefeil men p.g.a. feil rekylopptak/bevegelser i våpen etter at skuddet er sluppet.

 

Til slutt spørsmålet:

 

Jeg definerer også gode(nok) samlinger til ca 1" på den avstanden det skytes på. For å gjøre seg opp en mening om hvordan en gelerellt skyter må en minimum ha skutt 7 "økter" og minst 250 skudd med sitt våpen. Det hjelper lite å prestere noen samlinger på 10mm så lenge en har noen på 40mm. Anlegg-tofot o.l er selfølgelig lov å bruke. Jeg skyter i de fleste tilfeller 10 skudd pr samling avstand 50-75 meter. 50 meter går i de fleste tilfellene helt uproblematisk - 75 er en del vanskeligere. Det er her snakk om subsonic/standard ammo.

 

Hvor jevnt skyter du?

Link to comment
Share on other sites

Hvor jevnt skyter du?

 

Mye betinger av "dagsformen". Er den der, og man i tillegg har gunstig/lite vind, og gjør sine ting likt hver gang, ja da skyter man ofte fra grupper. Selv har jeg blitt veldig glad i tofot til salongen. Ved å legge likt press på tofoten hver gang, så sikrer man likt rekylopptak.

 

Likt rekylopptaket er ultraviktig ved skyting med alle typer våpen. Men særlig ved skyting med 22LR og ikke minst luftrifle, så kan ulikt rekylopptak slå uheldig ut - og ikke minst sees tydligere ved bruk av våpen med lav utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Likt rekylopptaket er ultraviktig ved skyting med alle typer våpen. Men særlig ved skyting med 22LR og ikke minst luftrifle, så kan ulikt rekylopptak slå uheldig ut - og ikke minst sees tydligere ved bruk av våpen med lav utgangshastighet.

 

Jepp kan skrive under på det, til sammenligning er 10-15 mm grupper rutine på 75 meter med 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv problem med *praktisk* presisjon i CZ Varminten min.

Etter å ha beddet den, skiftet kikkertsikte og kun holdt meg til en type ammo så virker det som de uforklarlige *flygerne* er borte.

5 skudds samlinger på 9-10 mm i benk eller med tofot på 50 meter er heller regelen enn unntaket. Treffpunket på 1. skuddet er også stabilt.

Var en tråd på SL om akkurat det.

Svaret tror jeg er å holde seg til en sort ammo og ikke bytte hele tiden. Salongen trenger X anntall skudd for å bli stabil igjen. Samme gjelder puss, må innrømme jeg ikke husker sist jeg pusset løpet :oops:

Har kun gjort rent låskasse for fett osv

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Svaret tror jeg er å holde seg til en sort ammo og ikke bytte hele tiden. Salongen trenger X anntall skudd for å bli stabil igjen. Samme gjelder puss, må innrømme jeg ikke husker sist jeg pusset løpet :oops:

Har kun gjort rent låskasse for fett osv

 

John-A

 

Kjempepoeng av Sharpshooter. Selv har jeg finni min perfekte ammo til børsa. Under sees samling på 100 meter fra i kveld med Eley Biahtlon Sport. (fikk skutt en del i dag også på 200 meter. Hærlig. Kikkertsiktet er 100% stabilt, og jeg kan klikke meg opp og ned som jeg vil. Treffpunkt forblir korrekt.) :mrgreen:

 

2dtc1sx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har faktisk merket at skytingen går bedre om en ikke varierer for mye på ammo. Eley Biahtlon Sport er også min favoritt om dagen - mest fordi den ikke legger igjen så mye uforbrente kruttrester i demper. Første skudd er temmelig likt den påfølgende skuddene. Med annen ammo treffer jeg alltid lavt med skudd nr1.

 

Skytingen gikk noe bedre i kveld og jeg hold meg konsekvent innenfor 1" på 75 meter. på 50 meter lå 5 skudd samlingene på 10-15 mm. Skytingen var utført stående med bra anlegg. Så jeg antar jeg hadde "dagen" i dag. Skal prøve framover å holde meg til kun en type ammo for å se om "formen" holder seg.

Link to comment
Share on other sites

sauern min samler 5 skudd på under 25mm nesten hver gang(skutt med reim og diopter på 100m) så lenge været er fint og det ikke er vind, det er utrolig hvor lite som skal til for å få sidespredning pga vind! den setter også førsteskuddet sammen med de andre. (forutsatt at ammoen holder mål da)

 

men jeg har en kinabørse, JW20, som konsekvent setter 1.skuddet langt fra de andre. den børsa holder som oftest tiern på 100m skiva, men første skuddet er alltid utenfor svarten. uansett ammotype. hva er grunnen til det?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

men jeg har en kinabørse, JW20, som konsekvent setter 1.skuddet langt fra de andre. den børsa holder som oftest tiern på 100m skiva, men første skuddet er alltid utenfor svarten. uansett ammotype. hva er grunnen til det?

Den eneste ammo der jeg ikke har opplevd behovet for "pusseskudd" er overnemnte Biathlon - Jeg antar dett har noe å gjøre med at kruttrester/olje/gammel voks o.l. må skyves ut av løpet. Spesiellt om en bruker demper som drysser forbrente kruttrester ned i løpet når våpenet står vertikalt. Bare en teori.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

men hvor god presisjon kan jeg forvente meg fra kinabørsa?

 

jeg kan skyte den inn på 15m, der samler den ca 1 cm. på 100m er samlinga 5-7 cm. er det akseptabelt for en slik børse? 1.skuddet pleier som sagt ikke være sammen med de andre.

 

hva kan slik asosial oppførsel komme av?

selv om den er først, kan den jo menge seg med de andre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...