Jump to content

.222 rem og kapping av løp


KapteinTJ

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en BRNO CZ .222 rem. Har akkurat kjøpt en S&L Hardcore Twister 45.

Jeg vurderer å kappe løpet, men har en del spørsmål angående dette. Bruker rifla stort sett til rypejakt og toppjakt. Men interessen for rev og rådyr er stigende, så vil beholde muligheten til dette. Har ikke ladeutstyr selv (enn så lenge), så spørsmålene gjelder fabrikkammo. Vil ha børsa kortest/lettest mulig, i og med at den nesten alltid er med i tillegg til hagla.

 

1) Hvor mye kan det kappes før jeg mister tilstrekkelig anslagsenergi til rådyr.

 

2) Hvor mye kan det kappes før kruttet begynner å brenne i demperen? Evt om demperen vil tåle dette?

 

3) Hvor mye hastighet på kula taper jeg ved å kappe så-og-så mye. Og vil kulebanen endres mye?

 

4) Må løpet kappes ved en "spesiel plass" i løpet? Mtp stigningen i løpet.

 

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på, så kom gjerne med dem og!

 

Takk for alle svar!!

Link to comment
Share on other sites

Fikk kappet min ti cm da jeg kjøpte min .222 (Brno Fox). Mer enn det vil ikke jeg anbefale i hvert fall. Etter å ha glodd litt på QL og Norma.cc, er det ikke mye om å gjøre før den ikke går til rådyr/bever/gaupe (samme krav - 980 j/100 m)). Man taper fra ca 20 - 40 m/s ved å kappe løpet ti cm (grovt regnet - varierer fra kule til kule nesten).

 

Ser ut i fra Norma.cc sin ballistikkalkulator at dersom man kapper løpet og mister mer enn 24 m/s, ja da er faktisk Oryx 55 grs i .222 ikke lovlig på rådyr og bever. Da synker den fra 1038 j/100 m til 982 j/100 m (altså fra 930 m/s til 906 m/s). Lader du selv kan det gå, men du må lade ganske hardt for å få det til. Jeg har ikke tenkt stort på det, men vil muligens prøve meg utover vinteren med Vmax 55 grs til bever.

 

Selv har jeg montert en Hausken mini på børsa. For å unngå for høyt smell, altså krutt som ikke er ferdig forbrent i det kula forlater løpet, har jeg bla ladet ned noen patroner med 50 grs Norma fmj til 801 m/s (fin til fugl da) med liten mengde hurtigbrennende krutt (13,8 grs Vv N-110) for at det skal være ferdig brent før kula forlater løpet. Ser ut som om det virker. Men, jo kortere løp, jo mere smell, spesielt uten demper om man vil skyte uten i blant. Man får også mer munningsvipp og dårligere balanse i våpenet med maks kappet løp uten demper.

 

På større dempere enn Hausken mini, som feks S&L, tror jeg det ikke har så mye å si. Har også en gammel Alms ståldemper (frontmontert og 27 cm!), og den demper bra uansett ladning.

 

Nå vet jeg ikke om presisjonen før jeg kjøpte rifla, siden jeg ba om at den ble kappet i forbindelse med kjøpet, men den samler utrolig bra. Helt ned i 7 mm med Berger 30 grs hp og 8 mm med 40 grs Vmax.

 

Sist skjøt jeg med 30 grs Berger, ladet til 1050 m/s og 50 grs norma, ladet til 801 m/s, og de hadde så å si samme treffpunkt. På meg virker det nesten som om man kan skyte hva som helst gjennom løpet på børsa uten at det er nevneverdige treffpunktendringer.

 

Når det gjelder endring av kulebane, er ikke det noe å bry seg om. Den er helt marginal. Tittet igjen på Norma.cc sin ballistikkalkulator. Norma Oryx 55 grs har kulefall på 13,3 cm på 200 meter (innskytingsavstand 100 m) med originalfart på 930 m/s. Mister du 30 m/s med kapping av løp, blir kulefallet 14,6 cm, altså 1,3 cm forskjell. Ikke noe å bry seg om, med mindre du skal skyte dvergspissmus på den avstanden.

 

Men lek litt med Norma.cc sin ballistikkalkulator. Det er et nyttig verktøy. Det kan være forskjeller fra kule til kule når det gjelder hastighet. Oryx'en er bare ett eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...