Jump to content

Lade benk


janove

Recommended Posts

Er i ferd å planlegger mitt lade rom, og har et par spørsmål vedrørende lade benken.

 

Min plan er å bruke et gammelt ikea skrivebord med metall bein å ramme.

 

Ramma må jeg kappe litt mitt på, på fremsiden sånn at den ikke kommer i konflikt med feste til pressa. Videre har jeg tanker rundt at ta en hobby plate å forsterke med under ifra. denne burde å hjelpe til med å fordele krefter.

 

Hva har vi før erfaring her inne på forumet vedrørende borden? Tenker eventuelt å skru en 2x4 inn i veggen i bakkant før at forankre bordet i den. Er usikker på hvis det trengs eller hvis det holder med et par vinkler.

 

Har vart inne på å prøve å finne en gammel verksteds benk av stål på finn.no, men gjetter på at det blir overkill.

Link to comment
Share on other sites

Greit å bruke feks en kjøkkenbenkeplate. De er ganske tykke og stive og gir derfor ikke etter når du skal presse hylsa. I tillegg tåler plata det meste av kjemikalier uten å bli stygg. Tviler på at du trenger å forsterke en slik plate, så om du finner en billig en, som ikke koster stort mer enn en hobbyplate (som tross alt gjerne er i "myk" furu), tipper jeg det holder til de fleste normale kalibre.

 

Om du bruker hobbyplate som forsterkning er det like greit å ha den under. Om den er i myk furu er det i hvert fall greit å ha den under. Bruk den hardeste plata øverst, ellers kan du jo etter hvert risikere at du klemmer selve pressa ned i plata når du trykker ned pressearmen. Tviler på at det er noe som kommer til å bli et problem, men en har i hvert fall unngått (et kanskje innbilt problem )det ved å ha det hardeste materialet på toppen.

 

Jeg kjøpte meg tre underskap til kjøkken fra Obs og skrudde fast en kjøkkenbenkeplate. Har ikke forankret den i veggen, og det ser ut til å holde fint for min del. Bruker pressa til .222 og .308, hvorav mest til førstnevnte. Ingenting leer på seg når jeg presser hylser. Er jo når man presser man får den største belastningen på underlaget. Lite overheng er greit.

 

I stedet for å forankre i underkant av plata, går det jo også an å kjøpe kvartlist og legge oppå, inntil veggen. Da slipper man å glane i sprekker hvis veggen ikke er hundre og ti prosent rett. Veggen min "bølger" littegrann, og det skal ikke mye til for at det ikke er pent, så jeg skal legge på kvartlist. Dette forankrer jo litt og. Selvfølgelig kan man jo bruke silikon mellom plate og vegg, men om sprekken blir litt stor, blir ikke det noe pent heller.

 

Kanskje jeg skulle løpe ned i kjelleren og ta bilde av furterommet! :)

 

Og her er et par:

 

001-4.jpg

 

Enkel, liten ladekrok, kun med det jeg har bruk for! Eneste jeg skulle hatt her, er en høyere stol.

 

002-2.jpg

 

Har lagt på en kvartlist på benken, men den er selvsagt ikke festet. Tenkte å kjøpe og tette glippen mellom plata og veggen. Veggen er nylagt (1,5 år siden) på lekter på gammel grunnmur, så den var ikke heeelt rett. Derfor ble det en glippe på over en halv cm på midten. Er nesten plass så en .224-kule kan ramle ned!

 

Lista kommer også til å forankre benken littegrann. Kommer ikke til å feste lista i benkeplata, for da kan jeg bare skyve hele stasen ut om jeg vil bytte plata en gang - i teorien...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...