Jump to content

124 grains 9mm-kuler, helmantel (Ikke belagt)


OIH

Recommended Posts

Har funnet hos Hjemmelading og hos Sandnes Arms. Finnes det andre norske leverandører? Med frakt, så kommer disse på over en krone stykket, og all den tid man kan får ferdig ammunisjon til kr 1,65/stk, så begynner det å bli vanskelig å forsvare å lade egen ammunisjon. Får ikke pistolen min til å gå så bra som jeg er vant til med Berry's/Archipelago. Best til nå har vært Partizan 124 grains fmj. Måtte være mye kobber i dem, for prosjektilene var nærmest røde...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har sett disse, men har ikke testet dem. Må innrømme at jeg er blitt litt forutinntatt når det gjelder belagte kuler. Har ikke oppnådd noe særlig med noen av dem. Skulle ønske at de hadde tatt seg bryet med å lage en ordentlig, flat base på de belagte kulene ala hp-kuler fra f.eks hornady. Den der semi-boattail'en som liksom skal gjøre det enklere for kula å entre hylsa i progressive presser er totalt borkastet spør du meg. Lag heller en helt rett avslutning slik at kula slipper løpet på en kontrollert måte. Gitt bedre økonomi, så hadde jeg kjøpt 10K 125grains Hornady XTP... FMJ RN-kuler er også litt runde bak, men Partizan sine var ihvertfall jevnt runde, og gav nok motstand i løpet til å brenne kruttet effektivt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bruker Rainier hulspisskule, og den går uten tvil bedre enn tilsvarende uten hulspiss i mine våpen.

Rainier virker å holde en høyere og jevnere kvalitet enn Frontier, dønn runde og jevne både foran og bak.

De har riktignok blitt dyre etter at Midway overtok agenturet etter Parabellum, men noen hundre konkurranseskudd i løpet av en sesong kan overleves.

Med den kula går prisen omtrent opp i opp med billig kjøpeammo, men fordelen med hjemmesydd er kvaliteten.

Det er ikke tvil om at ammo som er tilpasset våpenet i de fleste tilfeller går bedre enn kjøpings, så da tar jeg gjerne "bryet" med å lade selv.

Etter at jeg fikk nypressa montert er det uansett ikke snakk om noe bryderi, kun kos.

Regner forresten med at når lageret mitt av Rainier tar slutt, kommer jeg sannsynligvis til å teste ut H&N evt. bruke en billig kule til trening og "godkula" til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...