Jump to content

356 og 375 Winchester


Tomas

Recommended Posts

Ja på begge spørsmål..

 

Har en Winchester 94 på hånden i 375, i følge deg så skal altså dette kaliberet kunne brukes på storvilt, for min del på villsvin i naboland som Sverige og muligens i baltiske stater. Med 12,8 gram kule så skal den kunne prestere 737 m/sec og 3522 joule. Noen som har data på dette i ladeboken? Eventuelt mulig å få en kopi av siden? Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ja på begge spørsmål..

 

Sendte en mail til Norma og fikk som svar at 375 Win m/ 200 grain kule - original ammo fra Winchester gir 208 kgm/100 m. 225 kgm krav. Hvem har rett? Selger påstår også at det står 3700 joule på originaleske. Hva stemmer. Han sier også at han har skutt opp til elgprøven med børsa. Er det slik at ansvaret for å skyte med godkjent kaliber er opp til skytter? Hans begrunnelse for å be om lisens på våpenet var også storviltjakt / elg / hjort.

Link to comment
Share on other sites

Har en '94 i 356Win. Klarer kravet med 220gr Speer, kronograferte dette grundig i vår, men har ikke data her nå.. 375win skulle vel i sin tid blåse liv i 38-55 patronen (vedfyrt), personlig er jeg enig med Yhaug i at denne nok blir marginal. At den virker kan jeg nesten garantere! Det kan nevnes at i et såpass lett og kort våpen så merkes effekten i begge ender! Dette er smidige små våpen som ikke kan sammenlignes med de mye krafitigere og "feitere" Marlin-kreasjonene..

Link to comment
Share on other sites

Har en '94 i 356Win. Klarer kravet med 220gr Speer, kronograferte dette grundig i vår, men har ikke data her nå.. 375win skulle vel i sin tid blåse liv i 38-55 patronen (vedfyrt), personlig er jeg enig med Yhaug i at denne nok blir marginal. At den virker kan jeg nesten garantere! Det kan nevnes at i et såpass lett og kort våpen så merkes effekten i begge ender! Dette er smidige små våpen som ikke kan sammenlignes med de mye krafitigere og "feitere" Marlin-kreasjonene..

 

Takker for utflyllende svar, ringte også på en Win. / 94 i 356 Win, men den ble solgt før jeg fikk sukk for meg. Kan vel se ut at jeg ser etter en Marlin i 45-70 etter hvert, så da skal vel problemet være løst.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Browning blr?

Burde være mulig å finne en brukt feks. kal.308win. til en gunstig pris og kamre den i 358 win dersom du vil ha en grovere børse. Da har du vel ca 10% mer knall enn 356 win. og du kan bruke 308 hylser dersom det skulle knipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...