Jump to content

Valg av kikkertsikte fra Zeiss - trenger råd!


O1e

Recommended Posts

Hei!

 

Har bestilt meg 6,5x55 rifle som jeg skal bruke i hovedsak på småvilt. Storfugl/toppjakt, rypejakt og kanskje litt rev.

 

Har bestemt meg på forhånd at jeg skal ha Zeiss, og det står imellom to typer.

 

"Zeiss Classic Diavari 3-12x56" eller "Zeiss Duralyt 3-12x50".

 

Hva er possitivt med de forskjellige typene, og hvordan sikte ville DU ha valgt, og hvorfor? Duralyt'en er jo noen tusenlapper billigere, men det har ikke noe betydning for min del.

 

Classic'en kan retrofit'tes med BDC, mens det kan ikke Duralyt'en, noe som jeg selv syns er greit.

 

Tips og råd mottas med glede :)

Link to comment
Share on other sites

Classic. Et mye dyrere (og bedre) sikte i utgangspunkt; utelukkende pga XXL at det selges så billig i Norge.

 

Prøv søkefunksjonen; Classic versus alt mulig annet er et hyppig debattert emne, også versus Duralyt.

 

Dersom du i utgangspunkt overveier Duralyd med x50-objektiv kan du jo se på classic 2.5-10x50 til 5000,- på XXL. Billigere og bedre på samme tid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må beklage at jeg spør, men var akkurat disse modellene satt imot hverandre. Mye av infoen rundt kikkertsikter er såpass innviklet og over min forståelse at jeg kan lese meg grønn på det. :roll:

 

EDIT: Kunne tenkt meg 12x forstørrelse. Og er mye dårlige lysforhold på vinteren, så 56 kontra 50 blir skitt det samme tror jeg?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldingene!

 

Tilter veldig imot Classic nå. Er 1900kr i forskjell mellom de to modellene. (6100kr for Duralyt og 7998kr for Classic'en hos XXL). Noen som vet hvordan det er med garanti hos XXL da? Hvis det skulle oppstå noe feil mm.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Duralyt og er meget fornøyd med den. Skulle ønske det var lys på den, da jeg er vant til det fra en Meopta jeg har. Min er ikke uklar i kantene, men syl skarp rundt hele. Om det er noe stor forskjell på Duralyt VS Classic har jeg ingen formening om. Men merker mange er skeptisk til Duralyten. Er godt fornøyd med min Duralyt, men skulle jeg ha kjøpt ny nå, hadde jeg vel valgt en classic med lys tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det er med garanti hos XXL da? Hvis det skulle oppstå noe feil mm.

Jeg VET ikke men jeg ville TRODD at Zeiss uansett tar garantisaker på siktene sine (bortset fra muligens Conquest som ikke selges "offisielt" i Norge) slik at du evt kan sende til Zeiss direkte. Når det er sakt må vel XXL være en av Zeiss sine absolutt største "private" kunder og dermed ha lett for å få gjennom reklamasjonssaker overfor Zeiss...

Link to comment
Share on other sites

Flott!

 

Ser ut som det blir bestilling av en stk Classic da.. i 3-12x56.

 

Er det forskjellige trådkors å velge i på denne modellen hos XXL, eller er det standard? Kanskje dumt spørsmål å ta her, men er jo verd et forsøk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...