Jump to content

Mauser utenom det vanlige


lipitor

Recommended Posts

Dumpa over denne. En Mauser Sport, noe jeg er rimelig sikker på at det ikke finnes mange av.

Dette er en Mauser bygd for 4mm Flobert, den har samme dimensjon som en fullvoksen etter hva jeg kan se.

 

Noen som har vært borti noe lignende evt. kan si noe om verdi?

 

Germania waffenverk A G Lella(?)-Mehlls

DSC_0351-1.jpg

 

Kal 4 mm Lang

DSC_0353-1.jpg

 

Eigentum des sportamtes

DSC_0355.jpg

 

Büscher sportmodell Nürnberg

DSC_0357.jpg

 

DSC_0356.jpg

 

Samle-L-

Link to comment
Share on other sites

Hei , det var i et Rifle blad for litt siden det stod om de, de er lagd for innedørs bruk, "salon" skyting og var ganske mye brukt før WW2 caish i tyskland og andre land , endel ble også eksportert.

 

Husker ikke akkurat mye om den artikkeln her og nå, men skal lete frem bladet og skrive mere når jeg finner det, eller hvis andre her inne finner det .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

fikk gleden av og skyte med en slik en for to år siden. Finnes nok ikke mange av disse her til lands.

 

Dette er som nevnt tidligere i tråden våpen som var ment som treningsvåpen/blinkskyting i organisasjonen "KdF" før krigen (kraft gjennom glede)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kraft_gjennom_glede

 

Disse ble brukt av både hitlerjugend og vanlig ungdom som var organisert i skytterlag sponset av staten (med muligens noen baktanker)

 

Tør ikke og si så mye når det gjelder verdien, men tror du kan ihvertfall tidoble prisen på en standard nummerlik krigsmauser og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...