Jump to content

Et lite pusleprosjekt: Krico .22WMR


Apelars!

Recommended Posts

Denne (Øverste) ramlet jeg tilfeldigvis over på finn når jeg søkte på .22wmr. Siden jeg fra før har en Krico 302 i .22LR, så tenkte jeg at denne ikke kunne være noe dårlig kjøp:

SDC11074.jpg

Atpåtil sto den i hyllen til Holstad våpen, og da var det bare å svinge innom for å se på den.

Så ut til å være nærmest ubrukt, ikke så mye som en skramme noe sted, og med det samme nydelige trykkpunktavtrekket som på min andre Krico. Bortsett fra litt annerledes stokk (lakkert og temmelig kjedelig) , så er mekanismen helt lik 302`n bare litt lengere.

.22WMR 350 ettellerannet

SDC11077.jpg

.22LR 302

SDC11076.jpg

Den har 60cm pipe, frontsikte med kornring, mens baksiktet er fjernet. Påmonetert en Tasco 6x40.Den ble min for 2700kr etter den sedvanlige korte ventetiden fra Fredrikstad Politikammer. Et røverkjøp! Jeg mener Krico ikke står noe tilbake for andre tyske kvalitetsvåpen. Ikke noe plastkrimskrams eller blikkdeler, bare stål og tre. Kongsberg small arms fører deler, og Alms har også hatt noe i sin nettbutikk.

 

Børsa tenkte jeg bruke til å redusere bestanden av rødrev i nærområdet, samt til sjøfugl, hare og skogsfugljakt når muligheten byr seg.

 

Foreløpig har jeg ikke gjort annet enn å pusse gjennom løpet og å skyte 25 skudd for å se om det var mulig å treffe noe, og til tross for relativt lumsk nordavind på tvers av skyteretningen så samlet den ikke så aller værst (ca 8 cm sidespredning og 2cma høydespredning pga ujevn vind. 80meter skyteavstand) med CCI maximag, hvilket var den eneste ammoen å få tak i lokalt. Ikke noe å hoppe i taket for enda, men det ser da ut til å kunne gå sånn passe bare vinden løyer og med en bedre kikare (piloten er hevet over all kritikk :lol: )

Jeg prøvde meg på en liten ekspansjonstest på på spylervæskekanner, men kula plystret tvert igjennom 2 kanner uten at utgangshullet var spesiellt mye større enn inngangshullet. Dette blir ikke noe reveammo mao, men den funker sikkert fint til matvilt.

Hvor får jeg tak på noe V-MAX???

 

Ellers er pipa veldig langt fra frittliggende:

SDC11088.jpg

SDC11087.jpg

så det er mulig at presisjonen bedrer seg noe med en beddejobb og litt romsligere løpskanal.

SDC11092.jpg

SDC11089.jpg

 

Den løse rekylklakken på denne børsa er ikke så løs som den var på min andre Krico, der lå den nærmest og skranglet i stokken, mens her er den presset inn med kraft, for jeg klarte ikke å dra den ut med tang en gang.

Klakken må jeg ha ut før jeg begynner å bearbeide løpskanalen og starter med innletting til beddingen. Når jeg bedder så bare limer jeg den fast til låskassen før jeg slipper mekanismen ned i stokken. Så løsner den fint fra mekanismen når beddingen har herdet. (Så lenge jeg ikke bruker for mye lim vel og merke)

 

Ellers så skal kikkert bestilles etterhvert, det ser ut til å bli en Meopta Meostar R1 7x56 RD 4C

Meopta-Meostar-7x56-RD-4C-Matte-Black-Rifle-Scope.jpg

Om jeg ikke kommer over noe brukt tysk eller bytter fra en annen børse.

Jeg vet ikke om denne har 30mm rør, men jeg regner med det. I så fall passer ikke leopolds ringer som jeg har på den andre Kricon, men jeg regner med det løser seg ok med montasje alikevel. I værste fall har jeg både gaffatape og sikaflex :roll:

 

Ellers trenger jeg hørselvern til å skru på børsa (les lyddemper), men der er jeg mer usikker. Jeg har liksom ikke tro at en vanlig .22 demper vil være så effektiv på denne som jeg ønsker, og jeg vil uansett ikke ha en demper som bygger masse i lengden. Jeg har forsåvidt en TMM6 til .30 cal , men denne synes jeg blir for stor til denne børsa (og til andre børser også for den sakens skyld).

Jeg lurer litt på et sånnt dansk sexleketøy, men jeg tror ikke jeg tør å vise meg utenfor døra med denne montert på børsa :oops: (Jeg er egentlig ikke så forfengelig av meg, men det får da være måte på schtøgg lyddemper)

 

Så altså... Hva slags demper burde jeg velge til denne? Er det noen som har teleskopdemper til 222-223 liggende som jeg kan kjøpe? Det gjør ikke noe om den er slitt, for .22WMR vil uansett ikke slite videre på den.

 

En annen ting er løpslengden, hva er egentlig optimal løpslengde for kaliberet? Jeg vil uansett ikke ha børsa så mye lengere enn den er nå med demper montert..

Pipa må nok kappes i kammerenden pga løpet svjv er choket i munningen.

Stokken skal få ny finish etterhvert, men det skjer nok ikke før i tidsrommet 15april 15 juli.

 

Dette lille prosjektet gjør jeg mest fordi jeg vil ha noe å pusle med, tanken er å holde prisen nede for når jeg trenger et nytt prosjekt etterhvert kan jeg selge denne uten å tape alltfor mye penger. Kanskje beholder jeg den lenge, men våpengarderoben fører nok til en del gjennomtrekk i skapet mitt pga det er så mye jeg vil prøve, og fordi jeg liker å ha noe å pusle med.

Link to comment
Share on other sites

Til info, så har en slik kikkert 1" rør. Kjøpte en slik i høst for å ha til grisjakt hos "söta bror", og på en Lakelander går det ikke selv med Leupolds høyeste QRW. Objektivet touchr såvidt nedi pipa. Den sylindriske delen av røret er også veldig kort slik at du har lite å gå på i lengderetningen. På et par andre rifler må evt. både skur og fot demonteres om det skal bli plass til den. Har en Warne QD Extra High i bestilling nå, og det skal gå (håper jeg). Vil tro du skal slite med å finne montasje som passer til 11mm spor, som det vel er på den Krico'n din.

Link to comment
Share on other sites

Hm takk for tipset. På min .22LR krico har jeg leupold-rimfire-ringer-25/4mm-11mm-medium. I de står det en Leopold rimfire 2-7x28. Da har jeg 4-5 mm klaring ned til pipa (Bak baksiktet), men det holder nok ikke med høye ringer til den kikaren der nei.

 

Baksiktet er av uansett, så det spiller ingen rolle, men det kan nok bli problem med høyden til tross for dette ja.. Ser det er mange typer av "airgun rings" til 11mm men jeg er ytterst tvilsom til kvaliteten på mange av disse.

Hvor langt er det fra kjernelinjen til ytterkant av Objektivet på den meoptaen?

Link to comment
Share on other sites

Har et sett Leupold QRW High som er oppgitt som 1". Det målet er i alle fall fra senter i ringen, ikke bunn. Vil tro at de måler alle siner inger på tilsvarende måte. Warne måler fra bunnen i sine Maxima QD. Ble litt lurt der da jeg bestilte mine fra Leupold, men skitt au. De passer vel til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egnetlig den optimal løsplengden for .22 WMR?

Etter litt googling virker det som om ideallengden for .22LR er ca 16.5 tommer/ 42cm. Hvor mye lenger enn dette er ideelt for .22WMR?

Jeg vil gjerne ha så mye fart som mulig mtp kulebanen, men 60cm løp + demper blir i overkant langt for meg, det burde ikke være nødvendig ved dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei

 

Fikk kjøpt meg en picatinnyskinne til 11mm spor istad, så da løser det seg lettere med ringer. Skinnen må jeg nok kappe litt, men det venter jeg med til jeg har fått kikkerten.

I mellomtiden skal jeg ta meg av beddingen.

 

Hvor fikk du tak i denne?

 

Har en Weihrauch jeg skulle hatt skinne på. Tror det er samme låskassen.

 

Gikk eventuell montering bra?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei, skinnen kjøpte jeg hos jaktdepotet. Gav 1100 for den tror jeg. Den er altfor lang, så den må kappes noe, men det er jo ikke store jobben.

Mitt prosjekt ligger på is foreløpig, jeg driver å samler litt deler. Jeg skal ha den til børsemaker for kapping og gjenging i løpet av våren, resten gjør jeg selv etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...