Jump to content

Hvordan opstiller I jeres kliktabeller?


Jacob J

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har siddet lidt og tænkt over, hvordan man bedst muligt kan opstille/lave en kliktabel, som er hurtig og nem at bruge. Det letteste jeg er kommet på er som følger:

 

Istedet for at bruge kun MOA, så har jeg prøvet at lave en kombination af både MOA og klik. Da jeg har 1/8 MOA på min kikkert, så bliver f.eks. 22,42 MOA til 22,3. Altså jeg skal justere 22 moa op på min kikkert + 3 klik. Omvendt hvis det er 22,79 MOA, så bliver det til 23,-2. Da jeg skal hele 23 MOA op, men derefter 2 klik NED. Herved får man max 4 klik og oftest mindre.

 

Hvilken metode bruger I? Bruger I kun MOA eller bruger I også kombinationer af MOA og klik?

 

Jeg er ny indenfor langhold og derfor vil jeg gerne bruge de "rigtige" metoder fra starten af, så jeg ikke får nogle dårlige vaner.

 

Mvh. Jacob

Link to comment
Share on other sites

Prøv at søge her på kammeret efter tråder lavet af brugerne "roe" og "Poacher" m.fl., mener også at "M67" har skrevet noget om dette.

 

Brugeren "roe" har skrevet en del som i praksis er en meget grundig indføring i langholdsskydning og de tråder er virkelig værd at læse. Du kan også prøve at få fat i det svenske blad Vapentidningen, hvor samme "roe" skriver en serie artikler om langhold (dog under sit eget navn).

 

Men start med at søge på "roe" her og tag dig god tid til at læse alt. I løpet af denne tid vil du også finde links til hans videoblog på Youtube som er meget interessant.

 

God læselyst!

Link to comment
Share on other sites

JEg har ikke hørt om noen som gjør det sånn som du. Men virker det for deg, så virker det for deg.

Vil bli upraktisk om du skal skyte sammen med noen - da er det i praksis kun mil-mil som funker. ellers må du tenke og regne hele tiden. Men det går det også. OG om jeg skulle gjøre det sånn så ville jeg garantert tulle det til nokså fort, + eller -? klikk eller moa?

Hva med å lage tabellen i klikk OG moa? rundet til nærmeste 0.25.

 

Om det ikke gikk an å få tak i kikkerter med 1/10 mil klikk så hadde JEG tapet den og merket i mil/mrad.

Nå snakker jeg om skyting på blink, mange skudd og fokus på skyting. Til jakt har jeg brukt tabell med klikk (både mil og moa kikkerter)i mange år, og det virker. Da skal du oftest kun skyte ett skudd og får heller ingen korreksjon ropt opp.

Men gud så mye enklere det er at retiklet og justeringen er i samme måleenhet.

 

Som Barks sier, Roe... Youtube, søk på Sierra645, se alle videobloggene 2-3ggr, spør så pånytt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...