Jump to content

Russisk optikk, brukbart eller ?


FrG

Recommended Posts

Hei, jeg ber om råd.

Jeg skal en ferietur til Hviterussland utpå sensommeren. Min kontaktperson på reisemålet (byen Brest like ved grensa til Polen) forteller om en butikk som selger både brukte og nye "øst europeiske" og russiske kvalitetskikkerter til bra priser, - selv om det meste riktignok var altfor dyrt for ham selv. Han forteller at folk fra vest fortsatt bruker å kjøpe med seg kikkerter ifra Hviterussland.

(Jeg har fortalt ham at jeg var på utkikk etter en ny håndkikkert....)

Jeg er ikke i tvil om at Russerne kunne / kan lage god optikk, men hva kan jeg forvente å finne? Og hvordan er kvaliteten sammenlignet med mer kjente referanser?

Fabrikat ifra Hviterussland er Yokon, Beltex og Dipol. Baigish og Kronos er vel russisk. Det samme er PSO/POSP, Belomo/Zenith, Novosibirsk optical plants, Vomz og Vpoi. Sturman ligner "kinaprodusert" østeuropeisk.

Noen som har kjennskap til noen av disse? Mye av det en finner om disse fabrikat på internett er om nattkikkerter...og en del av disse kan se ut til å være produsert i østen.

Men det kan hende jeg kommer over noe mere kjente "øst-eurpoeiske" fabrikat også.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...