Jump to content

Hvordan få elghund ut i søk


fjellfant

Recommended Posts

Har ei 3 år gamel jemthundtispe. Har et problem med å få hun ut i søk. Hun loser på elg, men det er som regel utak max 100 meter fra meg å da har elgen andre planer( løper som f...) Noen som har noen gode tips? på forhånd Takk :D

 

 

Gå til skogs med en god bok og sett deg, la hunden løpe løs rundt deg !

Mest sannsynlig vil den etterhvert begynne å søke videre utover, etter tredje kapittel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og om ho begynner å bevege seg bort i fra deg etter tredje kapitel.så les 3-4 kapitler til..

Å la ho få finne tryggheta når ho lusker seg tilbake til deg.

Støtt henne i det lille positive du ser av hennes fremgang.

Fortvil ikke..Vær posetiv overfor henne,ikke la ho føle noe negativt.Husk det smitter om du har en dårlig dag..

Link to comment
Share on other sites

Jo det er muligens noe tidlig å avskrive hunden da han ikke skriver noe om hvordan den oppfører seg etter losen og dyret drar ut. Henger hunden godt på er det muligens håp, men kommer den fort tilbake ville jeg nok ha letet etter en annen hund, med mer jaktlyst. En Jämt på tre år uavhengig av skogtrening bør vise noe interesse for å gå ut på søk utenfor synshold. Har sett flere ganger at unge Jämter under 1 år har dratt langt ut etter elg, og de har vanligvis ikke den helt store skogserfaringen. Hunder på ca 2 år som bare reiser av gårde i ungdommelig glede og ikke tenker så mye på hvor de eller hundefører er. Man kaller vist dette for jaktlyst og kan være arvelig.

Link to comment
Share on other sites

Har ein jæmte sjøl som var sein ute,dette kan vere vanlig.Hunden min er nå 5 år og fungerer fint på elgen nå.

Men det er riktig at ein god hund får du berre om du er med han i skogen mykje.

Hunden min var nære på å bli avlivet,men når eg brukte meire tid i skogen med han så kom han seg fort.

lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å avlive en hund selvom den noe treig i nøtta. Det å ha to hunder kan være en fordel da hunden får mulighet til å hvile. Merker godt det på våres at han blir noe daffere ved hard bruk. Men jeg hadde nok ikke brukt opp all energien på en hund som bare muligens blir brukbar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...