Jump to content

demontering av hagle


sulamit

Recommended Posts

Hei. Er nesten helt ny på oppussings området av børser, har lest en hel del av raudnakke og mauser sine flotte innlegg, men det er en ting jeg lurer på. Når dere skal pusse opp stokken separerer dere alt metallet på børsa fra treet? F.eks hvis jeg hadde tatt av kolben fra låsekassa fyker alt ut eller vil det sitte igjen. Har en sauer s/s som jeg har planer for pluss at jeg har gått til innkjøp av en ny sabatti jakt som sikkert må ha litt behandling etterhvert.

 

 

 

tusen takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke de modellene du nevner, men normalt er det kurrant å få av stokken på de fleste hagler uten at det raser ut deler. Dette var dog ikke tilfelle på en Valmet 212 som jeg demonterte en gang :oops:

 

På nesten alle andre hagler jeg har vært borti har det kun vært å løsne stokkbolten (evt ta av kolbekappen først) og dele kolbe / låskasse. Er det ei hagle med sideplater kan det sikkert være en skrue eller 2 som må løsnes?

 

Å få ut forskjefte-jernet har jeg av og til slitt med, pga skruer som sitter hardt og skruspor som ikke passer std skruverktøy. Men en tur innom en børsemaker kan nok hjelpe i verste fall. Ved et par anledninger har jeg fått laget nye skruer til forskjeftet hos børsemakeren. Skruer av høyere metall-kvalitet og mer praktiske spor...

 

Og ja, det vil nok alltid være en fordel å få demontert alt metall før du begynner å pusse.

Link to comment
Share on other sites

Sauer8(o.l.) er litt mer kompleks å demontere kolben på enn på o/u..

 

Først demonteres avtrekkerbøylen, under er det en stokkbolt som går mellom nedre og øvre tange fra undersiden.. Under toppleveren er det en bolt som går ovenfra og ned, og til slutt må to skruer under baskylen ut for at du skal kunne løfte ut avtrekkerplata..

 

Det går fin an å renovere treverket med baskylen montert, men du kommer jo ikke til og får oljet inni stokken da..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...