Jump to content

Thompson Center encore og 5.56x45mm NATO


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg fikk min pent brukte Thompson Center encore, i kaliber .223 Rem per post i dag.

normal_66308_438180711052_530571052_5881214_6323336_n.jpg

normal_66308_438180721052_530571052_5881216_2186559_n.jpg

Det ser ut til at riflestigningen er ca 1:10.

 

Den kamrer iallefall .223 Rem og 5.56x45mm NATO 62-grain FN SS109 ( grønn tupp)

uten noe problem.

Spørsmålet er da:

Er det trygt å bruke 5.56x45mm Nato i den ?

Jeg fikk nemlig med noen SS109 når jeg var å kjøpte .223 Rem ammo.

Link to comment
Share on other sites

Nå nå C.Patron, riktig så ille som du får det til å høres ut er det da ikke. 223 kan fint brukes til Grov fri 2 1/2size, selv om det i den øvelsen er tillatt med lengere løp og kikkert. Skyttere har lov til å ilegge seg selv handicap. Man kan selvfølgelig argumentere for at 1 av ca 30 øvelser er nær null, men det samme gjelder jo for en pistol i ethvert annet kaliber som er satt opp til Grov fri 2 1/2size, den har også kun det ene lovlige bruksområdet i henhold til NMFs regler.

 

Man må forresten skille mellom lovlig bruksområde og hva man selv synes er mest hensiktsmessig bruksområde. Jeg mistenker at når du sier "kan brukes" så mener du i henhold til regelverket, mens når du sier "nær 0 "så mener du hva du synes er hensiktsmessig 8)

 

I tillegg må man ta hensyn til at det ikke er alle som sikter seg inn på å skyte fult hver gang (selv ikke vi gjør det hver gang C.Patron :mrgreen: ). Noen ønsker kun å være rekreasjonsskyttere mens andre ønsker å være mosjonsskyttere (etter oppsettet i det evinnelige rundskrivet om aktivitet).

 

Forøvrig så er jeg enig i at våpenet som er avbildet i første post i tråden ser mest ut som en Contender. Det er jo litt synd om trådstarter har kjøpt en Encore fra Winge og fått en Contender istedenfor.

Men det var en pen pistol, og får Hveem satt på en kikkert og skutt seg inn håper jeg vi ser han på Meheia når sesongen starter i 2011 :D

Link to comment
Share on other sites

 

Det gjør ikke meg så mye at det er en contender i stedet for en encore.

Godt mulig at jeg kan være interessert i å bytte den i en encore i tilsvarende stand bare kaliberet er ett av følgende:

.223 Rem

.204 Ruger

.22-250 Remington

.243 Win

.270 Winchester

 

 

Jeg kan iallefall ikke se noen spor av slitasje grunnet bruk på min contender, så den kan ikke ha blitt brukt mye. Ga 6000 for den inkludert frakt,moms og hele faderullan.

 

Det skal være en MS bane under bygging på Eidsvoll har jeg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en bane på Eidsvoll som bygges om til å også omfatte metallsilhuett, men det er i første omgang ut til 100meter. Det vil si at for å skyte konkurranse med din pistol i 2011 så blir det Alta eller Kongsberg. Med mindre Kristiansund får sin bane opp og gå innen den tid :D

Husker forresten ikke om klubben i Kristiansund drev å bygde 100 eller 200m bane.

Jeg regner med Kongsberg blir beste alternativ for deg uansett, selv om det er noen timers kjøring fra Mjøsaområdet.

Du er i allefall velkommen :D

 

Angående banen på Eidsvoll så er det mulig å trene på hold ut til 300m, men det settes ikke opp MS figurer lenger ut enn til 100m i første byggetrinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...