Jump to content

import av luftvåpen


hond43

Recommended Posts

Jeg kjøpte for noen år siden en co2 drevet pistol fra en våpenhandler i England.

I forkant spurte jeg mitt lokale våpenkontor om jeg trengte noen form for ervervstillatelse for å kune gjøre dette.

Først fikk jeg beskjed om at siden det dreide seg om import så måtte jeg søke, tror gebyret var som for våpendel.

Siden hadde de sjekket med et nabo-våpenkontor, og kommet til at jeg ikke trengte søke alikevel, og betalte tilbake søknadgebyret mitt.

Dette er som 5-6 år siden, så jeg vet ikke om dette har endret seg, eller om praksis kan variere mellom politidistrikt.

Det enkleste er vel kanskje å spørre på ditt lokale våpenkontor.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det Chiefen skriver stemmer.

Alt over 4.5mm krever innvilget søknad fra onkel, som medbringes speditør/fortoller før utlevering.

 

Juridiskt sett är det helt korrekt. Däremot, i praktiken, har en del svenska vapen/luftvapen -förhandlare haft stora problemer med export till Norge,

sist var det Hurricane (http://www.luftvapen.se" target="_blank) som förtalte att det stoppas i tullen och returneras. Och, ja, det är 4.5 och inte 5.5 jag skriver om. .22 är, som bekant

, fortfarande licensfritt i Sverige, tack och lov. (10J max dock)

 

Jag har upplevt mycket rart med norska tullen/posten, tex fått betala införselsavgifter på saker som hade ett värde på under 200 NOK, och det var *inte* bara pga att den som sänt

paketet deklarerat ett annat värde. Och flera gånger har icke licenspliktiga vapendelar "försvunnit" på vägen. Och när det är produkter för små ekonomiska värden orkar jag bara inte

gå genom allt mas och piss man måste genom för att försöka få det ersatt.

 

Jag brukar hellre DHL, UPS eller liknande.

 

Tilläggas bör att svensk tull/post är lika inkompetenta (läs: idioter), men det förvånar knappast någon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...