Jump to content

Ase Utra lyddemper på Beretta 87 Cheetah - for tung demper


Stoneking

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en Beretta 87 Cheetah (.22LR) som jeg gjerne skulle montert min Ase Utra lyddemper på. Jeg fikk et tips om at dette kanskje ikke er så lurt, siden Ase Utra'en er en relativt tung demper. Cheetah'ens løp hviler på pistolgrepet, som er laget av aluminium (i følge tipset), og dersom man legger på Ase'n vekt skal dette kunne skape stor slitasje mellom løp og aluminiumen i grepet. Jeg ble anbefalt å benytte en lettere demper.

 

Jeg er godt fornøyd med Ase Utra'en, og vil nødig måtte bytte den ut med noe annet. A-tec vet jeg er bra (og lett), men diameteren er for stor og den vil dekke for siktemidlene. Ase'n er på grensa, men går..

 

Jeg lurer veldig på hva som skjer med metallet på nevnte sted i grepet, etter en tids bruk med demper. Er det noen som har erfaring med demping av Beretta 87 Cheetah (.22LR) og "langtidseffekten" på våpenet - hvilke dempere brukt osv?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si noe for cheetah'en men aluminumsramma til m71 virket ikke sm den var spesielt glad for å få demper. derfor er den byttet ut me stålramma fra en m76 8)

Demper på blowbackpistol øker uansett slitasjen på våpenet, både fordi pipa trekkes forover av demperen(dette belaster løpsinnfestingen), fordi sluttsykket får høyere fart(dette belaster sluttsykket og stoppflaten mellom sluttstykke og ramme). Demperens vekt vil spille en rolle antagelig først og fremst fordi pipas masse økes betratelig, og når sleiden treffer i bakre stilling vil belastningen mellom rekylflater, og belastningen på pipeinnfestningen blir større.

Ryktene sier at man kan få til noe av det samme ved presisjonstesting av matchpistoler, om man fester pipa i en skrustikke, så det er nok ikke bare svada det du har fått høre.

 

Har forsøkt med endringer i demperkonstruksjon for å redusere "bakblåsten" som gir økt sleidehastighet, og man kan oppfatte forskjeller i lyden pga dette. Demper med gummibafler er spesielt brutalt, det smeler betraktelig mere bakover, og sleiden kjennes ut som den bunner stygt hardt.

 

Uansett vil dempermontering øke slitasje på blowbackpistoler...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, skjønner.. Det kan kanskje ha noe for seg å bruke en noe lettere demper for å redusere massen, ja.

Jeg liker Ase'n godt fordi den ikke gir høyt smell på 1. skuddet, som man får med en del andre dempere. Det er vel bare A-tec som er omtrent like god der. Så da forstår jeg at valget vil bli mellom A-tec som dekker siktemidlene og en dårligere demper... :( - med mindre det er noen som har andre gode ideer her? Gode forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

liten lett demper med vann i. blir stille, og gir mindre belastning på våpenet.

 

men, vann i demper varer bare noen får skudd, og det fyller pistolen med vann og kruttslam.

 

olje eller fett er også en mulighet, men det ryker som f.

 

det var det med gratis lunch...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...