Jump to content

Weirauch H.W.Z. Mod.21.


Stykkjunkeren

Recommended Posts

Hei, fikk i oppdrag å hjelpe en nabo med å selge/avhende et par gamle våpen her i går.

Blant disse var en relativt pen/veholdt miniatyrrifle av type Weirauch Mod.21.

Våpenet er en litt artig utgave av Martini fallblokk og har en lett demonterbar mekanisme etter Francotte systemet der man trekker ut en splint og lirker ut hele avtrekker og slagmekanisme med fallblokk og det hele.

Siktene er den originale oppsatsen med justerbart diopter av "banetype" festet i originale svalehalespor, men det ser ut som den i tillegg har en integrert skinne for kikkertmontasje frest inn i løpsprofilen.

Kaliberet er selvsagt .22LR.

 

Spørsmålet er hva man kan forvente å sette som pris på denne klassikeren?

 

Jeg har lagt merke til at de går for svimlende summer i USA, men der er de jo ikke hemmet av noen jaktvåpengarderobe, og her i gamle Norge er det vel ikke godkjent som banevåpen selv om pipa er tung, siktene banetypiske og avtrekket likeså.. :?

 

Må ærlig innrømme at jeg godt kunne tenkt meg å kjøpe den selv, men det kan bli tungt å overbevise sheriffen om at jeg har noe presserende behov for 2 rifler i .22 LR... :(

 

Alle tips og råd er hjertlig velkomne.

 

Det ligger et par (dårlige) bilder av den på denne tråden: viewtopic.php?f=6&t=44161&p=489037#p489037

Link to comment
Share on other sites

Nydelige rifler det der. Vokste opp med en slik en, men den "mistet" jeg til en slektning i arvegreier. Men jeg kjøpte en for et par år siden hos stenvåg. Pris: ca 1000;

Min ligger hos en som skal kamre den til 218 Bee. Har litt sans for enkeltskudd og sære kaliber... :wink:

Presisjonen er helt på topp og det er bra stål i pipene.

Populære rifler i andre land hvor de blir kamret i kaliber opptil 30-30win.

HWZ er vel Herman Weirausch aus Zella-melis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...