Jump to content

Oryx i .243 Win


gordon

Recommended Posts

Hei. Har nå skutt en del bukker med 243. Begynnte med 90gr sako. Bukkene gikk aldri ned i smellen. Hvis ikke skuddet satt høyt. Har brukt 85gr og 95gr nosler samme leksa igjen. Så begynnte jeg med fabrikk ladd Norma 100gr soft point. Vi er to jegre som har skutt en ca 30-40 bukker med denne kula. Mye knall og fall. Så skulle jeg på bukkejakt til skottland i år. Og fikk bare tak i 100gr oryx. Fy F...! Bruk oryx å begynn å leit!! Andre som har erfaring med oryx i 243.?

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg skyter inn et par spørmål i tråden din gordon. Hvordan er det med kjøttødelegelsen til Sako 90 gr kule og Norma sin Nosler? Du sier det blir mye knall og fall med Norma sin 100 gr soft point. Ble det noe mer søl når du brukte denne patronen kontra de andre? Kan du si noe om dette siden jeg har tenkt å bruke Sako sin 90 gr patron i min 243W på rådyrbukken i år.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd Norma sine Nosler. Det jeg har brukt av nosler har jeg ladet selv. Men de jeg har skutt med 90gr sako har vært et ribbein inn og et ut.Men de løper.Tar du med deg bogen syns jeg det blir søl uasett å du bruker. Syns bare vi har fått mer knall og fall med 100 grains softpoint. Fikk veldig skryt på slakteriet i skottland med oryx. Men jeg er avhengig av at bukken blir på stedet spesielt om kvelden. Hvis jeg ikke lader selv kommer ivertfall jeg til å gå for 100gr softpoint til Norma. SÅ lenge du ikke tar med deg bogen på vei ut syns jeg det blir fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Jeg må vel kanskje finne meg en annen patron å bruke. Jeg er også heller lite begeistret for dyr som springer ut i smellen. Federal sin 95 grains Fusion er jo et alternativ å bruke. Fikk iallefall god presisjon med den i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg brukte 243 for endel år siden brukte jeg 95 gr Ballistic Tip. Da ble alltid dyra på stedet ved treff i, eller rett bak bogen. Skjøt også et par med 85 grain Partion og de løp et stykke begge to. Jeg godtar heller en ødelagt utslagside i stedet for å lete etter dyra. Bruker også ballistic Tip 150gr i 308 nå og kommer ikke til å skifte

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en som brukte Federal fusion 243 i høst. Han var veldig fornøyd. Men den er vell loda slik som oryxen?. Men tror han bare skjøt 2-3 rådyr. Er ikke så farlig om de løper 30-40 meter her hjemme for vi har jo alltid tilgang til gode hunder.

Link to comment
Share on other sites

Undrer meg litt over at du har dårlig effekt med NP i 243win, har skutt endel rådyr (30-40stk.) med akkurat denne kombinasjonen............... 95grs. ladd til 950ms.+++ og 100grs. ladd til 920ms.

Prøver om mulig alltid å sette lungeskudd, har vel kun skutt 6-7 dyr med høye bogskudd.

Har opplevd 2 dyr som har hatt utras lengre enn 20m, resten har vært som truffet av lynet :wink:

 

Bruker og 165grs. NP ladd til ca 850ms. i 308`n når den er med på rådyrjakt, ingen vesentlig forskjell på skuddtegn kontra 6mm`ern.

Link to comment
Share on other sites

undres litt jeg også..er det partition som er brukt :?: det er nemlig min favoritt i 243,95grains,de går rett ned i smellen om de ikke er skremt på forhånd.lurer på å teste coreloct ultra bonded snart,for moro skyld..noen som har skutt rådyr med den :?:

Link to comment
Share on other sites

Noen liker det. Andre liker noe annet. Har brukt 85 og 95 nosler patition ja. Men er mest fornøyd med norma 100gr softpoint. Derfor har jeg skutt mest bukker med denne også. Har nå lada 100 stykk 100gr partition som jeg vil prøve. Det blir dyrt med fabrikk i lengden. Har også ei pk 100gr Hornady interloc roundnose noen som har prøvd disse.?

Link to comment
Share on other sites

Hadde for noen år siden en .243 som jeg brukte på rådyr. Brukte da konsekvent 95grs Nosler Partition, og de dyra fallt i smellen med skuddavstand opp imot 150mtr.

 

Oryx var da ikke på makedet, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Har meget god erfaring med Oryx i `243 til rådyr. Har vel nesten ikke brukt annet siden det kom. Ingen skadeskyting og ikke nevneverdig ødeleggelse (er jo styrt endel av hvor du treffer). Før de kom for slag i Norge var jeg i Sverige og hentet kuler. Altså super effekt med 100grains Oryx i min `243 Heym SR21, så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...