Jump to content

Swift Scirocco II til 30-06 Springfield


George

Recommended Posts

Har anskaffet 180grains Scirocco II som jeg skal lade opp til 30-06. Er det noen som har ladedata for disse? Finner ingenting på nettet og er ellers usikker på å sammenligne med annen ladedata da disse kulene er noe lengre enn de jeg har data på...

Link to comment
Share on other sites

Med Swift Scirocco kulene har jeg hatt gode erfaringer med å bruke samme startladinger som en bruker til kuler med høyere vekt,

eks startladninger til 200 grains kuler som Sierra, Hornady, Norma osv.

 

Scirocco kulene er lange i forhold til sin vekt. Bæreflaten er lang(gir litt høyere trykk), og med en gradvis tykkere mantel, boattail og polymer-tupp gjør dette til en kule som stikker dypere i hylsen med påfølgende høyere trykk sammenlignet med ander kuler med samme vekt.

 

Jeg har ladet 165 grains Scirocco kulene i både .308 Win og .300 RSAUM med utg pkt i ladninger for 180 grains kuler.

 

Min erfaring så langt med både Norma 202 og N-150 krutt til .308 Win og Norma 204 og N-160 krutt i .300 RSAUM med 165 grains Scirocco kulene er at de ligger ca. 2-3 grains under det jeg bruker når jeg lader med "vanlige" 165 grains kuler, altså ladedata på 180 grains nivå.

 

NB dette gjelder for de to riflene jeg har brukt Scirocco kulene i.

Link to comment
Share on other sites

I korte kasser er ikke plastspiss kulene spesielt godt egnet da de stjeler for mye hylsevolum spesielt i korte 71mm kasser.

 

I 30-06 kan du i de aller fleste tilfeller nøye deg med å trekke av 1 grs med krutt i 204/160 klassen. Sjekk kronografen og bruk sammen med mikrometeret ditt (som du selvfølgelig har kjøpt?) så får du ingen overaskelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...