Jump to content

Kjøp av brukt kikkert...trenger litt hjelp!


Primer

Recommended Posts

Har kommet over en opticron imagic bga pc.asf. lurer på om noen har erfaring med denne kikkerten?

er forøvrig en 2005mod, prisen blir 2000,-

kikkerten ser bra ut lit brukspreg men det må man regne med når den er såpass gammel...

er dette et godt kjøp?

 

Mvh

Primer

Link to comment
Share on other sites

8x42 eller 10x42?

Modellen får gjennomgående gode kritikker, ny pris på dagens modell ligger mellom 5100 (tilbud) og 6500kr.

Eldre enn ca2000 modeller er uten en spesiell coating på linsene (og er ikke så atraktive).

 

Skal man tro det man leser på nett, er det en kikkert jeg gjerne hadde hatt selv. Er den hel og tett, burde det være ett godt kjøp (30 års garanti på Opticron er jo heller ikke dumt).

 

Denne utgaven er vist produsert i Japan, og det er jo enda ett pluss i margen.

 

Anbefaling på magefølelse (ikke erfaring), er løp og kjøp. (forutsatt at du liker å bruke den, og at den mekanisk og optisk er ok).

Link to comment
Share on other sites

Ja. Har ingen selv men lånte en slik i 10x42 under bukkejakta. Veldig skarp og fin synes jeg; selv om den ikke hadde kontrast helt som de beste kikkertene jeg har prøvd (som dog koster 4x..). Klart at lysstyrken ikke er alverden med x42-objektiv. Jeg måtte legge bort kikkerten noe før jeg mistet skytelys med et Zeiss x50-sikte men det er ikke så rart (ref: bare å regne på utgangspupill ifht Zeiss-en på 7-8x forstørring). Noe annet som kanskje også har med utgangspupill å gjøre er at den virket veldig følsom for øyeplassering; og jeg synes den var vanskelig å bruke stående. Liggende eller sittende med litt støtte under albuene var den fin.

 

Jeg ville kjøpt den og testet om jeg var deg. Til 2000,- kan du nok greit selge den videre dersom du ikke vil ha den. Til bruk på lenger distanser i dagslys som fugl og reinsjakt eller bukkejakt utenom den mørkeste skumringen synes jeg den var veldig fin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...