Jump to content

Heisann! Spørsmål om første våpen og erverv av dette!


Schneider

Recommended Posts

Hei der! :)

 

Har noen spørsmål om jegerprøve, våpenskap, erverv av føste våpen og alt dette som 16-åring.

Våpenet vil sikkert bli brukt til "rekreasjon".. dvs. mest skyting på hytta, trur jeg. Blir nok ikke så mye jakt med det første. :roll:

 

1. Kan jeg søke om et våpen ved fylte 16 med bestått jegerprøve og foresattes signatur? Har hørt om dette og lurer på hvordan det er.

2. Trenger foresatte jegerprøve for å kunne skrive under på min søknad for at politiet deretter skal godkjenne?

3. Ved fylte 16 og bestått jegerprøve, er det bare til å få skap i hus og så søke på f.eks ei hagle du vil kjøpe?

4. Hvilke skap anbefaler dere til i første slengen ei rifle/ei hagle?

5. Hva er de beste skapa/hvor mye koster ett vanlig skap/hvor er disse billigst?

 

6. Hva ville dere anbefalt som første rifle/salongrifle/hagle?

7. Jeg har lurt på enten en Remington 870 eller 700. Hva synes dere om disse?

8. Hvilke kaliber bør jeg ha, 12/70, 12/76, 12/89 ELLER .223 eller 7.62x51?

 

 

Takk på forhånd for svar, som jeg håper dere kammerater kan svare på.

 

Ole :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei der! :)

 

Har noen spørsmål om jegerprøve, våpenskap, erverv av føste våpen og alt dette som 16-åring.

Våpenet vil sikkert bli brukt til "rekreasjon".. dvs. mest skyting på hytta, trur jeg. Blir nok ikke så mye jakt med det første. :roll:

 

1. Kan jeg kjøpe et våpen ved fylte 16 med bestått jegerprøve og foresattes signatur? Har hørt om dette og lurer på hvordan det er. Ja og nei, du kan søke om våpen når tingene er som du sier.

2. Trenger foresatte jegerprøve for å kunne godkjenne min søknad? Husker ikke, men jeg tror de enten må være medlem i skytterlag, eller ha jegerprøven selv. før politiet godkjenner en våpensøknad fra deg.

3. Ved fylte 16 og bestått jegerprøve, er det bare til å få skap i hus og så søke på f.eks ei hagle du vil kjøpe? Ja, om alt det andre er ok.

4. Hvilke skap anbefaler dere til i første slengen ei rifle/ei hagle? Rimligst mulig.

5. Hva er de beste skapa/hvor mye koster ett vanlig skap/hvor er disse billigst?

 

6. Hva ville dere anbefalt som første rifle/salongrifle/hagle? En av CZ452 variantene (eventuelt CZ455), foretrekker selv American eller Varmint utgavene.

7. Jeg har lurt på enten en Remington 870 eller 700. Hva synes dere om disse?

8. Hvilke kaliber bør jeg ha, 12/70, 12/76, 12/89 ELLER .223 eller 7.62x51? 12/76 o/u, 22lr, 223r, og 308w er en fin oppsettning i enhver jegers jaktvåpengarderobe

 

 

Takk på forhånd for svar, som jeg håper dere kammerater kan svare på.

 

Ole :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...