Jump to content

500 m-stevne Nidaros Benkskytter Klubb


338RUM

Recommended Posts

DETT VAR DETT!!!

Da er alle skudd skutt, både på godt og ondt.

 

"Nidarosvinden" holdt seg lenge i sjakk, men fandt det for godt å stikke innom på lag 2 sin siste skyting. Tror dette noe ubeleilige besøket av denne forennevnte vind laget "litt kluss" for endel av skytterene.

Det var faktisk ikke så mange som hadde 10 skudd i skivene sine på denne siste skytinngen.

 

Men okke som, masse god skyting ble det, og ikke minnst fikk vi skikkelig verdig vinner.

 

Likeså premien for minste gruppe havnet hos rette mann!

 

Her litt bildemateriale fra dagens stevne:

DSC01670_%28600_x_450%29.jpg

Krister, nummer 2 nærmest, og bak han vinneren John. Undertegnede bak kameraet ble nummer 3.

DSC01665_%28450_x_600%29.jpg

Forskjellige skytestillinger. Denne skytingen passer for alle.

DSC01666_%28600_x_450%29.jpg

Her skytes det små grupper!

DSC01669_%28450_x_600%29.jpg

Lag 1 i sving.

 

Resultatliste:

1 John Flatby 8,3 10,1 8,5 9,0 89,7

2 Krister Bertilsson 9,3 10,2 13,2 10,9 109,0

3 Tor Bang Haagensen 12,6 21,2 13,7 15,8 158,3

4 Frode Knutsen 12,6 20,0 15,8 16,1 161,3

5 Geir Grøtan 10,2 11,3 27,3 16,3 162,7

6 Kjell Hågensen 12,3 19,6 18,6 16,8 168,3

7 Kjetil Berg 12,5 24,5 14,5 17,2 171,7

8 Kåre Inge Viken 29,9 11,2 11,6 17,6 175,7

9 Jørgen Løe 19,3 24,7 19,4 21,1 211,3

10 Ben Flåhammer 25,1 25,7 15,8 22,2 222,0

11 Jørn Hagemo 29,7 17,7 21,1 22,8 228,3

12 Einar Trondsen 23,6 17,2 52,9 31,2 312,3

13 Reidar Berg 8,9 8,2 92,3 36,5 364,7

14 Arne Årvåg 35,3 33,5 44,6 37,8 378,0

15 Ingvar Robert Grøtan. 18,0 19,3 78,1 38,5 384,7

16 Knut Inge Olsen 51,0 37,5 43,0 43,8 438,3

17 Bjørn Rossvold 18,8 18,3 107,1 48,1 480,7

18 Arnfinn Svartvatn 96,2 23,7 56,7 58,9 588,7

19 Bent Ramberg 32,5 22,3 128,9 61,2 612,3

 

Liten forklaring til resultatlisten:

Om vi tar Bent rett over her som ett eksempel.

Serie 1 32,5cm,

serie 2 22,3 cm,

serie 3 128,9 cm.

Deretter snittet av alle tre seriene i cm 61,2 cm,

og deretter snittet i millimeter 612,3mm.

Håper dette ble forståelig.......

 

Etter tilbakemeldingene vi fikk er nok ikke dette siste gangen vi arrangerer 500 meterstevne hos

Nidaros Benkskytter Klubb.

Så ved neste anledning blir det muligens stevne over flere dager (Fredag-Søndag) med innlagt sosialt samvær. :D:D

 

Her er de lykkelige medalje vinnerene:

IMG_1523_%28600_x_400%29.jpg

Fra venstre: Tor Bang Haagensen 3. plass, John Flatby 1. plass, Krister Bertilsson 2. plass

og Reidar Berg, stevnets minste gruppe.

Gratulerer!!

Link to comment
Share on other sites

Ingen "bombe" resultatmessig, etter hva jeg kunne ane ut fra testingen på Lygna, men jeg hadde trodd Reidar var lengre oppe på lista totalt etter hva jeg kunne anta utfra testingen. Men...............det skal skytes først! osv.

Farlige karer alle disse her!

 

Grattis gutter, og jenter!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var mitt første BR500 stevne over og jeg har allerede booka date med børsis om kaliberbytte. 300WM er fint det men det ble så jævla ondt i skuldra etterhvert... :) Egentlig litt synd når den børsa går så godt som den gjør.

Anyway.... "Tor and the gang" hadde jobba bra og laga et flott og strømlinjeformet arrangement. Artig med eletronikk på 500, blir liksom litt lettere med innskyting da.

Men selv med innskyting var det vanskelig når vindene kom dansende innover myra. Hadde 2 gode serier men vinden ble for vanskelig på min 2.serie og den trakk ned snittet mitt endel.

Derfor blir det i høst innskyting med nytt kaliber sånn at det blir klart til neste års arrangement for dette var morro.

 

Vil til slutt gratulere vinnerne med vel fortjent seier. Dere var i en egen klasse. Kanskje får dere litt mer konkurranse etterhvert ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er ”Søringan” kommet vel hjem etter å ha deltatt på Nidaros BSK sitt første ”Langholdstevne” på Nidaros skytebane.

Denne korte ”stevnerapport” var det meningen at jeg skulle gjort på søndag, men da hadde jeg hele dagen opptatt med å forsøke å få reingjort og støvsuget bilen. ( :oops: det var et ”lite uhell” som oppsto da vi pakket bilen etter at stevnet var ferdig på lørdag)

Er det forøvrig noen som kan tenke seg hvordan det ser ut inne i kupeen og lasterommet på en bil - som er fullpakket med skytterutstyr - etter at et 6 kg. pulverapparat er utløst? :shock::shock::?

Men nok om det.

 

Da vi hadde passert Dombås fredags ettermiddag på vei mot Trondheim ringer ”338Rum” og sjekker ut hvor langt vi var kommet.

Dette fortalte vi – og får som svar: Okei, da er dere her i Trondheim ca. ”sånn og sånn”.

 

Vi to - ”Aldrende Herremenn” - Reidar B og undertegnede - ankom Trondheim på fredags ettermiddag, og i det vi kjører inn mot byen ringer telefonen nok en gang.

Det var en annen av medlemmene i ”Trønderbataljonen” – Geir.

”Er dere fremme snart? OK. Kjør inn til høyre i krysset der fremme – sving til venstre og parker foran butikken - jeg er der om noen minutter så geleider jeg der opp på banen".

Som sagt så gjort – vi hadde ikke mer enn akkurat slått av tenninga på bilen så var Geir der – og vi ble loset opp på banen.

 

Reidar B. og jeg ble hjertelig mottatt og ønsket velkommen med nytrekt kaffe og kringle av ”338Rum” og resten av ”Trønderbataljonen” - som kom til etter hvert.

Så når kaffen og kringla var fortært fikk vi anledning til noen prøveskudd.

 

Allerede her – bare etter noen få skudd - skjønte jeg at her var nok advarslene vi hadde fått av gutta om ”de Nidaroske lumske vinder” - ikke på noen måte var overdrevet - eller et forsøk på og syke oss ”Søringan” ut. ( :twisted: eller var det muligens et forsøk på det?? :wink: )

Vindene var virkelig lumske, og dette fikk vi bekreftet ytterligere på lørdag. Selv om det var til dels bra forhold på lørdags formiddag – så var allikevel vinden uberegnelig, og det viste seg å være meget viktig og ”lese vindflaggene ” riktig - og var helt avgjørende for sluttresultatet.

500 meter er veldig langt, og det skal ikke store endringen på vindretning – eller styrke - før man er ute av skiva. Det var det flere som ”datt av lasset” når vinden plutselig snudde, – spesielt i tredje og siste serie - og resultatet var at mange fikk opptil flere bom på skiva.

 

Guttene i Nidaros BSK gjennomførte et fremragende stevne. Her var det gjort et skikkelig forarbeide, alt gikk som ”på skinner”. Selve gjennomføringen av stevne - med hente og sette opp skiver, resultatsevice, og med premiutdeling umiddelbart etter at siste lag hadde skutt sin siste serie.

I det hele tatt. Det var et flott arrangement. Og premiene da - helt unike - og jeg er veldig glad for at jeg har en slik i skapet mitt nå. Den får hedersplassen.

 

Så ”to aldrende herremenn” sender en stor takk til ”338Bang” og resten av Nidaros-gjengen for et flott gjennomført stevne – og at vi fikk anledning til å konkurrere sammen med dere - og at vi fikk anledning til å hilse på alle sammen. Håper vi kan ta turen til neste år også.

 

(og du ”Rumbangen” .

:oops::shock: Det var ikke meningen at jeg skulle ha denne vandrepokalen jeg hadde med opp til deg - med hjem igjen. Beklager :shock: )

 

med skytterhilsen

Reidar B, og Jofla.

Link to comment
Share on other sites

jofla skrev:

Er det forøvrig noen som kan tenke seg hvordan det ser ut inne i kupeen og lasterommet på en bil - som er fullpakket med skytterutstyr - etter at et 6 kg. pulverapparat er utløst? :shock::shock::?

 

Japp, det har jeg ikkeno problem med å forestille meg. Sto ved siden av John når apparatet "gikk av"!!! John all ære til deg, du tok det med fatning.... :shock:

 

jofla skrev:

Allerede her – bare etter noen få skudd - skjønte jeg at her var nok advarslene vi hadde fått av gutta om ”de Nidaroske lumske vinder” - ikke på noen måte var overdrevet - eller et forsøk på og syke oss ”Søringan” ut. ( :twisted: eller var det muligens et forsøk på det?? :wink: )

 

Det var det flere som ”datt av lasset” når vinden plutselig snudde, – spesielt i tredje og siste serie - og resultatet var at mange fikk opptil flere bom på skiva.

 

I say no more.... :wink::wink:

 

jofla skrev:

og du ”Rumbangen” .

:oops::shock: Det var ikke meningen at jeg skulle ha denne vandrepokalen jeg hadde med opp til deg - med hjem igjen. Beklagermed skytterhilsen

Reidar B, og Jofla. :shock:

 

Selvfølgelig skulle du det....du skaut jo best, men du får den bare til låns i ett år. Det er opptil flere her oppe som går å mumler i bartene......"må ha nybørsj ja, deinn Mævser'n hæng itj me her nei".

Så vi får se til neste år John og Reidar om vi ikke får stablet på beina noe skarpere konkurranse til dere.. :D

 

Forøvrig: På vegne av styret, takk for all den positive tilbakemeldingen.

 

Vi har allerede begynt å snakke om neste år........og da er planene.....vi flesker til med en tredagers, mest fordi vi syntes det ble litt for lite tid til sjitprat og lyging.

 

Partytelt, grilling, rævkrok og felles sovelavo pluss trækkspellmusikk..........bare lufter ide'n.... :mrgreen:

 

Legger ved litt flere bilder ifra stevnet

IMG_1493_%28600_x_400%29.jpg

1/2 Trønderbataljon i sving.

IMG_1491_%28600_x_400%29.jpg

Konsentrerte herremenn. Krister, John, Kjetil og Kjell.

IMG_1485_%28600_x_400%29.jpg

Krister ser noget betenkt ut.....Lugna ner Krister, du skaut godt, steike godt faktisk.

IMG_1470_%28400_x_600%29.jpg

Arne, dypt konsentrert bak Kongebergen med nypipa i 6mm Norma.

IMG_1464_%28600_x_400%29.jpg

"Hmmm....åssen var det med denne jækla Nidarosvinden nå da"??? Fritt tatt tankeboble ifra John sitt annsiktsutrykk på bildet....

IMG_1463_%28600_x_400%29.jpg

Krister i "zonen". Dypt konsentrert.

IMG_1507_%28600_x_400%29.jpg

To godt voksne herremenn ( iallefall i antall år.... :wink: )henholdsvis nummer 3 og 1. Begge utrolig godt fornøyde med skytingen.

IMG_1519_%28400_x_600%29.jpg

Reidar med premien for minste gruppe. Den ble målt til 81,7mm. Og med 10 skudd under de forholdene, ja da er det jaggumeg godt skutt!!

IMG_1522_%28600_x_400%29.jpg

Stadig like fornøyde premievinnere.

 

Så folkens..........neste år er det bare å komme....jo flere vi er sammen osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Oopps, det her blev et langt innlegg. Ber trådstarter om undskyldning hvis eg har tatt ut for store svinger. :oops:

 

Så er eg tilbake på jobb igjen etter noen omtumlendes dager og uten ADSL i hus grunnet leverandørs svikt. Men det har gitt tid til ettertanke og det var sikkert bare godt.

 

Faktisk så sier vinnerbilden alt om mina følelser om tiltaket til medlemmene i Nidaros BR klubb, stevnet, deltakere og ikke minst egen prestasjon. Er heldig at ørna sitter på plass ellers kunne fliret gått helt rundt…….. :mrgreen:

 

På min venstre side satt kruttgubben John Flatby og på min høyre side værgudene som holdt en beskyttende hånd over meg med tanke på vinden. Eg hadde turen å skyte i første gruppe som helt klart hadde best forhold. Hvis eg kan snakken om en taktikk så var den å få i veg skudd så raskt som mulig men uten å stresse. Etter det eg husker på så var eg klar med 10 skudd godt innen det var 5 minutter igjen.

Det viset seg å holde, spesielt i tredje serien da vinden begynte å stille til problemer for en del.

 

At rifla kunne prestere det visste eg men hvordan var det med meg selv og i tillegg på 500m?

Har mange gode treffbilder men alt er skutt på 100m.

En serie skutt på 300m fikk meg til å skjønne at eg ønsket en ny kikkert så siste uka i mai blev en Leupold 40x pluss fester bestilt uten at eg visste om de kom frem i tid til konkurransen.

Gleden var stor da de dukket opp den 17 juni.

Den 19 blev det tur til Nidaros skytebane for innskytning av kikkert og for jomfruskuddet på 500m gong og siden over på elektronikk. Tokk tilfellet i akt og form skjøt mine siste hylser. Hadde med 100 skudd men de tokk slutt alt for fort.

 

Et STORT takk til Einar og Tor som spottet og var behjelpelig med råd med mer hele den dagen.

Uten dere så hadde eg ikke kunnet deltatt i stevnet.

 

Ja den der bilden må være tatt under tredje serien 338RUM.

Da eg låste bolten om andre skudd syntes eg at det gikk litt tregt / føltes annerledes enn ellers.

Ut med patron og i med en annen. Pang , hva i heteste gjorte eg nå!!!!

Antar at det var då du tok bilden.

Det stod helt klart for meg at nå hadde eg sendt i veg en kule som i slutten kom til å sitte klart skilt fra de andre ni. Den satt rett under de andre og åpnet opp treffbilden med ca.30mm. Betydde intet for plasseringen

normal_Serie_3_%28Small%29.JPG

Fliern

Hva hadde så hendt? Jo, da eg kom heim fra Trondheim begynte eg å ladde opp konkurranse skuddene.

Da eg satt med første kulen mellom fingrer fikk eg en inngivelse om å først kontrollere ff.

Sist eg kontrollerte var riflen ny kammeret og nå hadde den gått ca 550 skudd.

 

Ja klart der var forandring men hvor stor ff skal eg nå ha? Satte først alle 90 skudd til bom kontakt, null ff.

Så fikk 30 stk en ff av 0,2mm. Hvis nå ikke disse med 0,2 ff gikk så kunne eg alltid forandre på ff:n mellom serier.

Det var en av de patroner med null ff som eg av misstak brukte. Så det var vel noen nerver til stede. :shock::?:lol:

Ellers såg eg ingen anledning til å forandre på ff. :mrgreen:

 

Eg må og få sende et takk til Munkvoll Mekaniske som monterte løpet og Rogne Våpen som modifiserte og monterte picantinny skinne på min gamle 1900 kasse. Eg er svært fornøyd med Deres arbeid.

 

Eg er og fornøyd med hva 6,5 x 47 Laupa presterte i lett vind. Jag har læst på nett om forskjellige prosjekt med det kaliberet og gjort opp en egen meining i hodet og hold meg til den fra start av prosjekt.

Nå har eg vert heldig at det kom så godt ut til slutt for eg har ikke drivet med testing i noen større omfang.

Det ”bære virket” helt enkelt.

 

Min motpol må være Geir Grøtan som har drevet intensiv testing. Håper du har funnet ut av problem nå, då blir du farlig.

 

Ettersom konkurransen sikkert hardner til neste år så er det en del ting som må testes ut nå:

Riktig ff, (begynne fra null), 550 krutt, andre kuler / kulevekter, vekt i skjefte for bedre balanse, rette opp kasse / støtbunn, kutte løp og dreie et mindre thight neck kammer, puss av løp mellom serier, forbedring av skyteteknikken, lese vind mm. mm.

 

Alt for å kunne ta rotta på de der 6BR skytterne. :wink:

 

Men å andre side hvis vi fortsetter trenden å skyter "mer smått" må vi kanskje vurdere å montere bakpapir. :oops::wink::D

normal_Serie_1_%28Small%29.JPG

Første serie. Hm, kommer eg noengang å få oppleve noe lignende igjen??

 

Jag ofrer gjerne midsommarafton neste år å for å delta i en ny langholdskonkurranse på Nidaros.

Vi må se til å få heim den der pokalen men det blir ikke enkelt.

 

Men salt sill, färsk potatis, grädde, gräslök och snapps smakade underbart på lørdagkvæll og. 8) 8) 8)

 

Et stort GRATTIS til alle deltakere og arrangører. Vi møts igjen.

 

"EDIT. Testet å laste op bilder."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...