Jump to content

Riflejakt i skjærgården i Vestfold


Wadcutter

Recommended Posts

Har akuratt kommet hjem fra årets sjøfugljakt. I år snakket jeg med noen som mente det var ulovlig å jakte med rifle i skjærgården i Vestfold. Undersøkte saken, men fant ingen hjemmel til lover eller forskrifter hvor dette var innskrenket. Ei heller fant jeg noen forskrift som gir noen myndighet til å innskreke på dette området. Har i alle år søkt etter info på lovdata og kommunens hemmeside, men aldri før sett noe til dette her.

 

På fylkesmannens sider i vestfold er det publisert et skriv hvor det står at det ikke er lov å bruke rifle, pga rikosjettfaren. Skrivet lenker ikke til noen lovhjemmel for dette. Mer info om saken finner du her http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=3492&amid=1104498

 

Hvor er denne retten hjemlet? Kan noen nekte meg å jakte med en lovlig rifle på privat grunn (ja jeg er grunneier på noen øyer)?

Og eventuelt hvorfor i helv***te kan ikke jeg som en ansvarlig jeger selv bedømme hvor jeg kan avgi et velrettet og trygt skudd?

Det finnes faktisk sikker bakgrunn på sjøen også.

Link to comment
Share on other sites

Hei du!

 

Du kan ta det helt med ro.

Rifleforbudet gleder i "grunneierlaget" som kommer frem av avtalen om jakt i Vestfolds skjærgård.

Det er da åpnet for fri ferdsel av jegere på de markerte øyene. Der har grunneierne bestemt at jakt med rifle er forbudt. Det har de hjemmel til å gjøre.

 

Men for alle andre øyer, hvor du har tillatelse av grunneier til å gå i land, kan du jakte med rifle så sant ikke annet er bestemt. REgner med du gir deg selv tillatelse til dette. 8)

Hvor jakter du?

 

Så bruk rifle. Som du sier, det florerer av sikker bakgrunn i denne skjærgården.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da gir det hele litt mer mening :)

 

Jeg har jaktet i Sandefjord, men helgen ble litt amputert av det dårlige været og den lave vannstanden. Det at tidevannet tok båten når vi var ute på øya var jo også litt komisk. Klødde meg litt i hodet da mens jeg gruet meg til svømmeturen, eventuelt måtte ringe brannvesenet. Heldigvis var det noen på en øy i nærheten som hadde oppdaget fadesen og kom til unnsetning :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...