Jump to content

Jaktrett på papir/overdratt jaktrett.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått tilgang på et småvilterreng som egentlig er stengt for andre enn grunneiere.

Men en av grunneierene jakter ikke selv,så hun har gitt meg en skriftlig tillatelse på å jakte med hennes jaktrett.(hun er ikke i stand til å bedrive jakt pga alder og helse) Jeg er å kjennt med at det ikke er lov å jakte med hund,men det sa hun at jeg kunne.(hun er litt i krig med grunneierlager,å sådann ikke med,men en stor grunneier dær) Grunneierlaget er i.f nabogrunneierlaget ikke lovlig da deres statutter ikke er rett i.f lovværket.

Jeg vet å at når jeg tropper opp blir det krig..å dem vill garantert ikke godta at jeg jakter. Men hva kan bli mine konsekvenser på dette lovbruddet?

Det bedrives å elgjakt dær nå,samt at grunneierene,nånn få som er i stand til å jakte,vil ha terrenget for seg selv..særlig småviltjaken da den er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev at hun ikke var med i grunneierlaget..."hun er litt i krig med grunneierlager,å sådann ikke med"

Hvis hun er med i grunneierlaget så er det normalt sett fastsatt egne regler, og du må forholde deg til disse, eventuelt at hun trekker seg ut av grunneierlaget, noe som sikkert ikke er like greit midt i sessongen.

Link to comment
Share on other sites

Det er felles jaktrett. Det er et par til som ikke er med i grunneierlaget,men pga arealbehovet i.f.m elgjakt er det bestemmt at det skal være felles jaktrett på gårdsnummret dette gjelder.

Da mener nå jeg at jeg kan jakte der det passer meg. Å at jeg har mitt på det juridiske tørre,å handler i god tro :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville i det minste ha sjekka opp med utmarksansvarlig i kommunen om denne felles jaktretten gjelder all jakt, eller om det er en ordning som er laga for hjorteviltjakta. Høres mest slik ut. Hvis det er tilfelle, kan grunneier gi deg tillatelse til å jakte småvilt på eget terreng.

 

Hvis det er organisert en felles jaktrett over flere eiendommer, må det finnes et regelverk for hvordan denne jaktretten skal forvaltes, og sannsynligvis må du (og grunneier) finne deg i at det er et fellesskap som bestemmer med flertallsvedtak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv jaktet på ommråder i troms der grunneigare har felles jaktrett i samme ommråde.

Her leide jaktrettshavere som ikke jaktet selv, ut jakten i hele ommrådet.

Det er ikke alle plasser jaktretten kun tilhører grunneigar. På vestsiden av hardangervidda er det private ommråder som kalles sameiger. Her har diverse personer som var bosatt i ommrådet fra gammelt jaktrett, selv om det er bare noen av disse som er betydelige grunneigare. Alle her deltar på elgjakta, og får også inntekt fra småviltjakta når denne er blit utleid

I lærdalselva er det noen grunneigare som ikke har fiskerett selv om de er grunneigare. Her ble fiskeretten solgt ut fra eiendommen fra gammel tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...