Jump to content

Jakthund på valpekurs/dressurkurs....??


Beago

Recommended Posts

Hei

 

Kan noen komme med argumenter for at det IKKE er farlig å ta med seg en jakthund på 5-6mnd valpekurs? Tenker da på hverdagslydighet og valpekurs type sosialisering/kontakttrening osv. Dette har vel ingenting å si for jaktinstinktene og man kan vel neppe ødelegge noe med å bruke 5-6kvelder på slikt med andre hunder?

 

Har en liten diskusjon med en gammel ringrev som selvfølgelig mener at dette ikke er bra for en jakhund, så vil gjerne ha deres argumenter for/imot. :)

 

Greit å få avvlivet den myten nå vel....?? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

om du greier å ødelegge jaktinstinkene til en hund i løpet av 6 kvelder ville jeg nok lurt litt på om hunden i det hele tatt har hatt jaktinstinkt.. At den lærer å komme, sitte pent og gå ved fot har vel ikke etter det jeg har hørt noengang tatt knekken på en premiert jakthund.

 

som et apropos, jeg prøver jo å få vorsteheren til å ikke være så ekstremt interessert i katter. om "ringreven" mener at et valpekurs over 6 kvelder kan knekke den lysten, så lurer jeg på hva slags valpekurs han har vært på ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange kurs som ikke er verdt ei krone.

 

Pass på at du ikke havner på et kurs der negativ atferd skal ignoreres og du er avhengig av å gå med stadig nye fristende godbiter i lomma (ala oppkappa pølsebiter) for å få hunden til å sitte, da tar du en fryktelig og uendelig lang omvei for å nå mål.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Pass på at du ikke havner på et kurs der .(....) du er avhengig av å gå med stadig nye fristende godbiter i lomma (ala oppkappa pølsebiter) for å få hunden til å sitte, da tar du en fryktelig og uendelig lang omvei for å nå mål.

 

Lykke til.

 

Dette er jeg uenig i.

 

On topic er jeg enig i med flertallet om at et valpekurs e.l. ikke vil skade hundens naturlige instinkter. Tvert imot vil jeg si du får en mye enklere hund å jakte med etter å ha fått satt på plass grunnleggende samarbeid, kontakt og komandoer som også er praktisk i jaktsammenheng. På kurs lærer du hunden din å høre på deg selv om det er andre hunder og folk rundt og du får hjelp til innlæringsmetoder og tips til trening som lønner seg både i hverdagen og under jakt.

 

Noen holder rase-eller bruksrettede kurs, andre holder åpne kurs. Snakk med noen i ditt miljø hvis det er spesielle ønsker i forbindelse med kursingen, eller prøv vanlige kurs via hundeskoler, raseklubb etc. De færreste moderne kursholdere bruker dårlige prinsipper i dag såvidt jeg vet men det er kjekt å forhøre seg.

Link to comment
Share on other sites

er selv instr. tr 1 lydighet og tr. 2 jakthund. det finnes ingen grunn i verden til at hunden får ødelagt sine jaktegenskaper med å dressere og sosialisere den. nærmest tvert i mot. du får en trygg, sikker hund, og en herlig framtid med hunden.

 

finnes det ikke noen tilbud til deg fra jeger-og fiskerforening e.l., fuglehundklubber eller andre hundeklubber?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...