Jump to content

merkel kr 1, blaser r 93 og sauer 202


bjoernstad

Recommended Posts

systemrifle i kaliber 6,5 x 55 først og fremst, og etterhvert skal jeg kjøpe på et grøvre kaliber til elgen (9,3 x 62 eller 30 06) ser merkel kr 1 går til fine priser i forhold til sauer 202 classic og blaser r 93. Noen tanker rundt merkel kr 1? det ser ut som ei interessant rifle som ligner en del på blaseren og har en litt bedre magasinløsning.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt med rifla kun "klådd" på den, så mine erfaringer er rimelig begrenset. Uansett, rifla er jo veldig lett og fin, og veldig godt balansert. Løpsbyttet er etter min smak mye bedre en hos Sauer...ligner jo mer på Mauser systemet, og du kan jo bytte mellom standard og magnum kaliber med å skifte bolthodet. Magasinet er til forveksling lik den nye Blaseren.

Nå er det jo slik at bolten ser ut som noe merkelige greier....men av en eller annen grunn så likte jeg den selv :) Fin, kompakt gange la jeg merke til.

Eneste er at du bør sjekke priser på montasje og løpssett....har en mistanke om at dette ikke er så billig?

 

Jeg likte rifla veldig godt, og angrer litt i dag at jeg ikke kjøpte denne istedenfor de to jeg kjøpte i fjor :)

Sett i lys av pris (har sett den ned til 13000,-) så hadde jeg gått for denne uten tvil!

Link to comment
Share on other sites

montasje og løp er ikke veldig billig til merkel kr1, men jeg synes det ser ut som ei veldig fin rifle! Og jeg er ganske liten av størrelse (173 høy) og veier omkring 70 kg, så en sauer igjen blir i største laget. Vekten på den også, tror jeg er god. Rogne våpen har fin pris på disse så jeg må nok bare klå litt på den. Blaser er kanskje et annet alternativ, men der igjen liker jeg ikke magasinløsningen så godt, i tillegg til at blaseren er stivere i pris.

Tanken er å ha et løp i 6,5 x 55 til å begynne med, og etterhvert skaffe meg et 9,3 x 62 eller 30 06 løp til elgjakta..

Link to comment
Share on other sites

sauer highland er også ei rifle som er meget aktuell, men den er for dyr igjen! tenkte meg ei mellom 10 000 og 17-18000 kr, så det er vel vanskelig å finne! er interessert i merkel kr 1, men jeg bor på hedmarken og det er få som selger dette våpenet her, så det er vanskelig å få sett på ei! Jeg er ofte i Oslo-området også så hadde vært fint om noen vet om en forhandler deromkring som selger merkel kr 1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...