Jump to content

Harehegne-innjaging


Dzuve

Recommended Posts

Hei folkens

Har ei Hamilton tispe på 1år som har vart to ganger i harehegne og begge gangene har hun tatt ut hare og jaga temelig bra så da lurer jeg på om det er nok med hare hegne eller kunne ta noen turer til?Når jeg er i skogen med henne så finner hun fot og markerer bra men får ikke ta ut så gir hun seg etter vart.er det bare ta tiden med hjelp eller burde jeg ta noen turer til i hegne for å friske opp?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja riktig,det tenkte jeg på om det skulle holde med 2 ganger i hegne så resta for hun klare på egen hånd men som alle vet det er ikke akurat lett å finne hara selv hun prøver veldig slår ut veldig bra men det er det lille som mangler å ta ut.Nå for tiden nettene er lange så pus vandrer veldig langt og hvem vet hvor han setter seg.mer i tetta eller åpen tereng?skulle mer enn gjærne hatt noen tips rundt dette hva,hvor og hvordan? :?

Takker

Link to comment
Share on other sites

"Ingen vet hvor haren hopper" er ikke bare et begrep, det er sant også. En nattefot kan bli lang og kronglete å nøste, særlig for en ung hund. Belønninga er imidlertid når bikkja får ut, da lærer den etterhvert at tålmodighet lønner seg, moroa starter når haren er på beina. :)

 

Ha et avslappet forhold til harehegn og vær tålmodig. Det er titusenvis av bikkjer som er jaget inn på "naturmetoden" i årenes løp, det ordner seg til slutt som regel.

 

Jeg har ingen spesiell formening om harehegn utover dette, da jeg aldri har prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det men tenkte skulle prøve om kvelden la hu prøve seg om hu klarer finne Pus i beita mens han er på bena.aldri prøvd det så vet ikke om hu kan bli litt skeptisk i mørke men som jeg har sett er hu vart veldig modig siden valp er gått og utforska skog å mark..

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg ville ikkje ha jaget med en såpass ung hund i mørket.gå heller ut tidlig på morran og gi den tid.husk hunden er enda veldig ung :D jobbe på fot for så og plutselig få ut haren er den største treninga og gleden du kan gi hunden.nattelos kan være artig det men jeg jager kun med erfarne hunder i mørket.når haren er ute og beiter i mørket er den ikkje så vanskelig og finne som når den har satt seg inn på morrakvisten.du vil jo selfølgelig ha ein hund som er en mester til og ta ut hare,så la den trene på det til den mestrer det. :wink: det var min mening sikkert andre som har andre meninger rundt dette :!: lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...