Jump to content

Sortering av komponenter?


Fulmen

Recommended Posts

Hvilke vektkriterier setter dere på hylser og kuler for forskjellige presisjonskrav? Etter at jeg lappet låseklakkene på mauseren har presisjonen blitt merkbart bedre, så da er det litt mer givende å lade for presisjon. Tenkte å sortere hylsene litt på vekt, men hvor stor variasjon kan en godta for "normal" presisjon (30-06)?

 

Og hva med kuler? Veide opp en serie med 168grs Partizan og fikk følgende fordeling:

 

Vekt - Ant.

166,0 - 1

167,4 - 2

167,6 - 4

167,8 - 5

168,0 - 7

168,2 - 5

168,4 - 2

168,6 - 3

168,8 - 1

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det ikke er noe hensikt i å vektsortere billigkuler som partizan i det hele tatt. Har testet disse kulene i ett par kaliber og de går ikke som matchkuler uansett i mine våpen. Med riktig ammo går Mauser'n min rundt 20mm hele dagen den, og mer forlanger jeg ikke av den uten noe som helst slags sortering. Jeg har testet Remington vs Norma hylser og Rem hylsene var her like bra som Norma sine. (I 8x57 riktignok) Ett avvik på 5 gr på vekta skal jeg tåle til slik bruk. Jeg mener vektsortering av kuler og hylser hører mer hjemme da det er snakk om lang mindre grupper enn det en Mauser kan prestere.

 

La oss høre fra deg hva du kommer fram til Fulmen. Kjenner jeg deg rett så gir du deg ikke her, og forsker videre :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ute etter nok et forskningsprosjekt, kun litt bedre presisjon. sortering av hylser er lett med elektronisk vekt, så om det har noe å si så tar jeg meg gjerne bryet med det. Men jeg har ikke ambisjoner om å drive med benkeskyting eller noe, så alt med måte. Derfor er det artig å høre hvilke erfaringer dere andre har gjort så jeg slipper å forske ræva av meg.

Link to comment
Share on other sites

min erfaine er som følger:

partizan kuler: sorterte engang 500 slike kuler etter vekt. de sorterte i amme vektklasse samlet akkurat like dårlig som usorterte kuler.

veide engang flere titalls sierra kuler. de hadde så jevn vekt at jeg ikke gidda sortere de.

 

hylser:

min erfaring er at en 10 grs tyngre hylse får en trykkøkning og hastighetsøkning somtilsvarer ca 1 grs mer krutt i std ladninger i std kalibre som 6,5X55 og 308w.

så kan enhver vurdere hvor mye dette har å si.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt interessant og eg skal heller passe på å kontrollere hylse og kulevekt neste gong eg lader nokre testladninger.

 

Sjølv har eg i grunn berre gode erfaringer ( etter mine standarder ) med partizan kuler i 308.

Greit, dei varierer ein del meir i vekt enn andre, men virkar som dei fungerer ganske bra likevel.

Min beste samling på under 10 mm med reim var med denne kula.

( Antakeleg litt flaks og, men morro likevel )

Ligger ganske stabilt på 20 - 40 mm samling med min howa 1500. Da skyter eg med reim og ikkje i benk.

 

Det er jo ein smal sak å kontrollere hylse og kulevekt litt ekstra.

 

Eg kan jo ta nokre norma hylser og partizan kuler å sortere litt.

Lade nokre som skal vere ganske like, lade nokre andre med same kruttvekt, men anna hylse og kulevekt.

Notere evt. treffpunktendringer.

Vege litt forskjellig slik at eg kanskje kan treffe maksimalt ytterpunkt av kombinasjon hylse og kule.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er at en 10 grs tyngre hylse får en trykkøkning og hastighetsøkning somtilsvarer ca 1 grs mer krutt i std ladninger i std kalibre som 6,5X55 og 308w.

så kan enhver vurdere hvor mye dette har å si.

 

Det du sier her er egentlig meget interessangt. Hvis man da ikke veier kruttladningen og har ett kruttmål som "jukser" litt, som de fleste gjør, så vil dette sammen med en del variasjon på hylsevekt, helt klart gi merkbare resultater.

 

Min personlige praksis er at jeg veier en del hylser når jeg begynner på ny lott. Varierer hylsene på det meste 5 gr eller mindre, gidder jeg ikke sortere. Er det større avvik sorterer jeg uavhengig av kaliber. Jeg veier også noen av de nye hylsene med vann for å finne gjennomsnittlig vannkapasitet, og ser dermed om dette varierer fra min tidligere hylselott.

 

Mine lapua hylser i 6 BR varierte 1.7 gr på det meste, så her var sortering uaktuelt for meg :)

Link to comment
Share on other sites

5grs er mer enn jeg kan få meg til å tåle når jeg først skal sortere, så jeg gikk for 3grs :D Har det noe å si? Helt sikkert ikke, men da er det i det minste en ting mindre å lure på. Ble ikke mye vrak med så snevre kriterier heller, selv om Federal faktisk var jevnere enn Norma.

 

Blir spennende å se hva jeg klarer å få ut av mævseren, virker som om lappingen har gitt litt bedre presisjon. Har riktignok bare testet på 50m, men 168 Partizan samlet 15mm (snitt på 5 3-skudds serier) med beste på 9mm. Dagens beste var 7mm med 110 V-Max. Neste blir å krone løpet på nytt og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...