Jump to content

Svensk Lapphund


SNiko

Recommended Posts

heihei!

 

Har en 3 år og 10 måneder gammel lapphundtispe i heimen. den er ikke min, rent praktisk og forsåvidt teoretisk også, men jeg lurer litt på å ta den med på elgjakt i høst, da mest sannsynligvis som bandhund sammen med driver uten gevær. har stor tvil på at min far tillater at "pilseschnibben" (et tilnavn hun forøvrig har fått etter et par hopp-opp-på-kjøkkenbenken-og-spise-det-som-ligger-der-episoder :mrgreen: ) plutselig begynner å løpe etter elg, og ikke lyder ordre, når han har henne med på tur.

 

har dette noe for seg i det hele tatt, annet enn at hunden får trim?

 

Ellers håper jeg at alle der ute deler sine synspunkter med meg, og hvis de har noe å si om rasen forøvrig, så bare peis på :P

 

mvh SNiko

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti et par lapphunder som har vært brukt med godt hell på elgjakt, både som bånd og løshund. Om det er nyttig kommer nok an på hva annet hundemateriale en har for hånden, og ikke minst hvor mye jakt som ligger i bikkja. Mye av lapphundlinjene er totalt ødelagt av utstillingsavl, slik at det er de færreste som er den allroundhundne den skal være - alt fra gjete rein til allskens former for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vokste opp med lapphund i huset. Denne ble det første kjennskapet jeg hadde med viltsporing. Hunden gikk blodspor, og når jeg ble 13 - 14 år (hunden 7-8 år ). brukte jeg den som ledhund og gikk innpå hjort i skogen ved å følge hunden mange ganger.

 

Disse hundene er ikke jakthunder men gjeterhunder, og avlet for gjeting av hjortevilt (rein). De kan være løse i kjeften og har lett for å bjeffe ved kontakt med vilt. Likevel ikke vesentlg verre enn grå elghund.

 

En annen sak er at jeg tok lapphunden med som støtende hune etter orrfugl. Her var den også meget fin, holdt seg til synsvidde, og meget god til å ta opp orrfugl.

 

Har seriøst vurdert å anskaffe lapphund selg nå i voken alder for allsidig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...