Jump to content

Träning med jaktvapen?


Lilja

Recommended Posts

Hej,

 

Lämnade vapensöknad på en hagelbössa igår och fick en liten överaskning.

Hade med utfylld söknad, kopior av kvittering på jaktkort, vapenskåp osv.

Men när jag sa att vapnet skulle användas till jakt och Träning blev det värre.

Damen menade att skulla jag få godkännt att det skulle användas till träning med var jag tvungen att vara medlem i en sportskytteklubb??? Men skall man jaga måste man ju träna om det skall vara försvarligt!!

Skall oavsätt med i en lerdueskytteklubb. Men har svårt att förstå att det skall vara ett krav?

Träna kan man ju göra på sin egen mark med så man måste ju inte till en skjutbana.

Har inte hittat någon regel som säger att man måste vara medlem av en skytteklubb för att träna.

Någon som kan hjälpa mig?

 

Mvh

Lilja

Link to comment
Share on other sites

Urkurkurk - Et klassisk tilfelle av "Dontconfusemewithfacts" syndromet. :mrgreen:

 

Du har helt rett, det er ingen krav ifh til klubbmedlemskap for erverv av hagle, så lenge du er innskrevet i Jegerregisteret.

 

Trenings segmentet ved hagleskyting er vel også det mest gjennomgående kommersielle treningstilbudet i norsk skytesport, så det er strengt tatt ikke nødvendig med noe annet enn kontanter for å få trent med hagla. Men det er mulig du har forvirret saksbehandlerens skjematiske fremstilling av skytterene med å oppføre trening som brukssområde, begrepet (i ervervs sammenheng) henger jo gjerne sammen med konkuranse, altså trening og konkuranse, og da må du jo ha klubb og forbundstilknytning i orden. Skulle det bli noe krøll* hadde jeg bedt de om å stryke begrepet trening fra søknaden.

 

* mao at de holder tilbake søknaden til du kan dokumentere klubbmedlemskap.

 

Caveat: selv om du skriver på klingende svenskt, oppfatter jeg og besvarer spørsmålet med gyldighet for Norske forhold - hvordan våpensøknader behandles i Sverige har jeg ingen formening om.

Link to comment
Share on other sites

Haha. Har bott i Norge sedan 1994 men skriver inget vidare på Norska.

Så för att undgå komiska sättningar håller jag mig till Svenska.

 

Men till saken. Jag uppgav Jakt som bruksområde. Men att det givetvis även skulle användas till att träna för att bli/fortsätta vara en kapabel jägare. Så på söknaden står det Jakt/trening som bruksområde.

 

Som du nämner är det ju bara att betala och skjuta som gjest på alla lerduebanor jag vart på.

Låna vapen får man ju som regel göra med om man önskar det.

Blir lite sur om det innebär att söknaden blir försenad på grund av det.

Har försökt att bli medlem i den lokala lerdueklubben men deras hemsida med söknad fungerar ju inte så klart....

 

Mvh

Lilja

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick tillbaka ansöknaden igår med godkännande utan att dokumentation på medlemskap i sportskytteklubb var med.

Stämmer ju även med reglerna så som jag tolkar dom. Men fick lite kalla fötter när damen i skranken började prata om att medlemskap var ett måste för att få använda vapnet till träning.

 

Mvh

Lilja

 

Ps. Det är Sandefjord Politikammer som hade saken. Så långt bara possitiva erfarenheter hos dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...