Jump to content

450Marlin vs. 45/70 med Hornady FTX


ASi

Recommended Posts

Hei

 

Skal lade noen FTX 325gr til min 1895M, og leter etter ladedata for denne kula. På Hornady sine sider finner jeg dette, men blir forundret over at 45/70 kan lades hardere enn 450'en med denne kula. Med Vitha N120 kan 45/70 lades med maks 49,1gr til 2150f/s, mens 450 kan kun lades med maks 44,9gr til 2000f/s.

Jeg trodde, da jeg anskaffet meg børsa i 450Marlin, at denne hadde litt å gå på i forhold til 45/70.

Begge ladetabellene under gjelder for Marlin 1895, så mitt spørsmål er derfor, hva er det som gjør at 45/70 kan lades til 150f/s mer enn 450'en?

 

 

Ladetabell 450Marlin

http://www.hornady.com/assets/files/ftx_load_data/450_marlin_ftx.pdf

Ladetabell 45/70

http://www.hornady.com/assets/files/ftx_load_data/45-70_1895-marlin_ftx.pdf

Link to comment
Share on other sites

det æ stusser mest på e hvordan de klarer å få samme hastighet på kula med samme ladning i 450en med 18" løp og 45/70en med 22" løp. flere tommer forskjell burde påvirke kulehastigheta.

 

 

endret etter tåpelig regnefeil fra min side

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det ikke riktig 6 tommer forskjell. Løpet på 450'en er 47cm, 18,5 tommer. Det oppgitte løpet for 45/70 er 22 tommer, dette gir en forskjell på 3,5 tommer.

Ekstra løpslengde har såklart noe å si, men med et så raskt krutt som N120 burde vel det meste være gjort på de første 18,5?

Link to comment
Share on other sites

Viss du har ei Marlin 1895 med 47 cm løp så er n120 abslolutt veien og gå. Har vel testa det meste av krutt frå VV og Norma som er brukandes i 45/70. N120 ga bra hastighet og minimal munningsflamme.

 

Grunnen til at 45/70 har ein høgare ladning enn 450 marlin er at dei her sikkert er lada til samme trykk. 45/70 har meir volum og må då ha meir krutt for og gi samme trykk. Meir krutt er og lik meir utgangshastighet. Det er børsa som bestemmer kor hardt du kan lada 45/70. Har du ei 1895 kan du trykt lada til 450 marlin nivå. I boltrifler blir jo 45/70 lada til nesten samme trykk som 458 win mag

Link to comment
Share on other sites

Da er N120 skaffet, og nedtrimmingen har startet. Men med LEE's hylsetrimmer med pilot fra 45/70 der hylseholderen ikke passer, tar det jævli lang tid. En skikkelig "handjob". Skal nok i løpet av morra kveld være klar til å teste dem på kronografen. Ellers er det fan'mæ et frustrerende kaliber. Skulle heller gått for 45/70, i etterpåklokskapens lys. Og hvorfor kan det ikke være enighet om hvor hardt det kan lades til Marlin 1895? Ladeboken sier maks 40000psi, Normas laddmanual sier 44000psi(3000bar).

Jeg trenger nå likevel ikke å lade noe spesielt hardt, denne ammoen skal brukes på de korte postene, til lengre avstander har jeg mer egnet verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri trimmet mine hylser til noen spesifikke kuler.

At det er nevnt i teksten er en ting, men hvis du har nye hylser hadde jeg aldri giddet å tatt jobben. Lykke til. Kaliberet er en sikker vinner og kula bør fungere på det meste på denne kloden. 450 pipe er igjen på tur inn i sevenkassa mi.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til nedtrimmingen er at patronen ikke skal bli for lang når den skal tas ut, uten å vært avfyrt. Du har neppe dette problemet i din kasse.

 

Her er det lite å gå på, tror ikke denne kommer ut uten nedtrimmingen av hylsa.

FTX+i+utkaster.JPG

 

Forskjell på hjemmerulla 325gr FTX og ferdigrulla 350gr FP.

450marlin,+FTX+vs+original.JPG

Link to comment
Share on other sites

lader du full pupp iflg ladetabellene og får 2000ft/s, har du 2688J@100m. flott kulebane etter kaliberet får du også. skutt inn på 100 m får du fall på 11,6 cm på 150 m... fullt akseptabeld med slikt gromt kaliber... kos deg, så får vi høre hvilke hastigheter du får når du chronograferer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag ladeboken utgave 6, på fjernlån på biblioteket. Har hatt utgave 5, og forsåvidt vært fornøyd med den. Klart det er artig å få en ny utgave å lese, men hadde forventninger om bedre oppdatering.

I utgave 5 er det ikke oppgitt ladedata for kula fabrikkammoen er levert med, da den ikke var tilgjengelig på det tidspunktet data ble skutt. I utgave 6 er artikkel og ladetabeller et rent opptrykk fra utgave 5, og dette blir for dårlig, når forfatteren selv påpeker denne mangelen i utgave 5.

Omtalen av trykket er vel heller ikke helt bra. Ladeboken oppgir makstrykk til 40000psi, mens Chuck Hawks sier SAAMI trykk er 43500psi, med fabrikk ammo på 42000psi. (http://www.chuckhawks.com/450Marlin.htm). Nå kan dette oppfattes som flisespikking fra min side, men som novise hjemmelader er jeg avhengi av å kunne stole på det som publiseres som "det riktige"

Artikkelen i Ladeboken sier videre at i utarbeidelsen av ladetabellen for 400gr kule, er det brukt en kule fra Speer. I ladetabellen står det derimot 400gr Remington FP.

For meg virker dette litt slurvete, og jeg føler kaliberet ikke blir tatt helt alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Glem ladebøkene og nyt kaliberet ditt du 8) .

Nå er ikke skribentene av ladebøkene noen bøylefanatikere og da blir resultatet slik.

Går du lei er ei lita boltrifle på 2,6 kg i 450 marlin veien å gå. Her kjører du glatt opp i over 60.000 psi.

 

I dette kaliberet må du nok regen med å gjøre det meste av jobben selv med utarbeidelse av data.

Din nevnte ladning virker lovende, start med den du.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke fått testet leverevolution i praksis.

Kona hadde termin i går, men hun der inne har ikke kommet ut enda. Jeg har fått enkeldags reisetillatelse fire dager den siste uka.

På min post(aldri mer enn 15 min fra bilen), har ikke rett dyr kommet. Mener forøvrig at 1895'en er den beste børsa jeg ikke har skutt elg med, utrolig behagelig å bære på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...