Jump to content

Marlin XS7,kal 308.


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har kjøpt/prøvd denne pakken?

Den virker da å være veldig bra med tanke på pris?

Men hvordan er presisjonen,samt optikken?

Å dempere er for meg totalt ukjennt...på det første pakketilbudet.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=20943555

 

Eller denne pakken?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22915176

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den i 308.

Kjøpte pakken på Rygge Våpen men de hadde ikke Hardcore demperen inne så jeg la på 900 og fikk en A-Tec Maxim istedet.

Siden dempere er ukjent for deg så er det vel ikke så stor forskjell på Harcore og Maxim. Harcore er i stål mens Maxim er i stål og aluminium. Hardcore må du bruke verdktøy for å åpne, Maxim kan du demontere for hånd. De krever jo litt rens etterhvert. Demper tar jo ca 30db av lyden i tillegg til ca halve rekyl. Kula mister litt fart med demper men er alikvel mer enn kraftig nok. A.tec Maxim var den demper som kom best i test i Jakttidningen i Sverige for kort tid siden. Den blir en del lettere enn Hardcore. Det er og venlig å kappe løpet noen cm når man skal ha demper for å bedre balansen i børsa.

 

Så over til selve pakka. Børsa er vel som mange andre boltrifler, enkel mekanikk og robust. Den har ikke åpne sikter så du må bruke kikkert, rødpunkt e.l. Avtrekk har en sikkerthettrigger midt i avtrekker. Synes det fungerer greit da den fungerer som "sag", når fingern kommer inn til selve avtekkern så er du på nullpunkt. Avtrekk kan og justeres. Fra fabrikk er det vel satt til 3 pund. Sikring er frem-bakover og sitter bolten. Sitter litt dumt til på en måte men samtidig er det vanskelig å komme bort i den utilsiktet. Børsa fåles fin og skyte med, kan jo være litt individuellt med anbefalt koblelengde.

 

Kikkerten er stor men det blir de ofte på 50mm åpning. Den har jo både rødt eller grønt retikkel med 5 nivåer pr. Vanlig trådkors. Synes den fungerer fint. Var en 4-5 skudd for å skru den inn i senter på skiva. Har ikke skutt med annet enn 22lr litt sporadisk de siste 15 år men fikk da klemt inn både 9, 10 og 10+ etter noen skudd. Lysmessig har jeg bare testet den på ettermiddag så langt.Får se hvordan den takler dårlig lys på jakt mot en kompis sitt som er et Nikon Monarch etterhvert. Synes uansett finish etc på den er bra til å være en såpass billig kikkert. Enkel justering uten å måtte bruke noe verstøy.

Side dette er første rilfa så ville jeg prøve meg frem å ha en billig pakke i starten. Får jeg se etterhvert om jeg koster på meg en bedre kikkert ettter noen år, da en type Zeiss eller noe.

Bare skutt den på bane så langt så jeg har ingen erfaring med å bære den med i felt enda. Ny skyterunde i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,å takk for et godt og utfyllende svar.

Jeg har sett litt på den kikkerten som følger med,men kun på nett.

Jeg er usikker på om jeg vil ha en så stor kikkert på min rifle,men en med 40 mm åpning.

Dette for å få en litt mer flattskytende rifle,samt sjangse til å få kinnet ned på den lave stokken på rifla.

Hvis jeg ikke får kinnkontakt må jeg kjøpe en sak for å montere på kolben,som er justerbar i høyde,slik at skytingen vil bli litt mer stødig.

Ang den ukjennt demperen,så er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge. Pris,vekt og desibel de enkelte demper har ingen sammenheng synest jeg. Jeg ser vell for meg at den demperen jeg vil velge er så tung at riflen vil oppnå en ok balangse. Hvordan synest du balangsen er med den demperen du har?

Nå har jeg heldigvis hele uken på å bestemme meg ang riflepakke,da selger er i Sverige på villsvinsjakt hele uken.

Link to comment
Share on other sites

Synes blansen er bra. Løpet er vel kappet 6cm så vidt jeg husker.

Demper veier ikke så veldig mye. Hadde en demper til 22 før i stål som vel veide like mye. Nå siter den en Atec demper på den og, riktignok en mindre modell.

Jeg har og tofot på og men den så virker den litt fortung hvis en står, på ligg så merker en det lite. Kanskje litt på knestående. Skal testskyte i morgen og ta av tofot da. Får jo ikke bruke den på viltprøve uansett så kan likegodt trene uten.

Da er børsa bedre på stå, hvertfall på tørrtrening.

 

Jeg har ingen problemer med å få kinnet ned på kolben. Det har med høyde på montasje å gjøre. Sitter Leupold stålmontasjer på min. Dog blir det da så få mm klaring på frotn mot løpet av en må lage et lite spor i linsedekselet for å slippe tving det på. 0,5 mm spor er nok.

 

Vet ikke hva som føres av andre kikkerter i samme merke men det finnes jo en haug med andre. Av greie ting som er billige er vel Leupold sine VX serier. Du har og Bushnell Legend som kom veldig bra på test selv i skumring. Det var en test som tok for seg kikkerter som ikke var helt i toppsiktet(Zeiss, Docter, Svaroski, Leica etc). Den slo bl.a Lepold. Mener en 3-9x40 koster ca kr 2000. Skulle jeg kjøpt kikkert dyrere enn det så ville jeg ikke brukt 3000 men da tatt steget opp til toppmerkene med en gang, tror jeg.

Men som sgat så er dette en startpakke til jakt for meg som jeg mener skal holde greit til litt trening på bane og i utgangspunktet 1 jaktskudd i året på det ene rådyret jeg får tildelt.

Blir det mer jakt etterhvert får jeg se om kikkert skiftes ut etterhvert. Må få litt erfaring med den. Leste bra review på de på nett,. De er priset lavt for å komme inn i markedet. Om den fungerer fint gidder jeg jo ikke bytte bare for å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok trygt gå for den "øverste" pakken. Der er det mye for pengene. Har ingen erfaring med Marlin, men i tester har den jo kommet greit ut. Hadde det vært meg som skulle hatt ei rimelig pakkeløsning hadde jeg ikke nølt ;)

 

Ang HardCore demperen så har jeg en sånn en selv. Bruker den både på en 308 og en 338WM. Den demper godt og tar bort mye rekyl. Når jeg bruker den på 338'en med 250 grs kuler i 820 m/s så kjennes rekylen omtrent ut som en 308 :D

Link to comment
Share on other sites

Skyting var i dag :-)

Jeg tok av tofot og det hjalp litt på balansen. Skøt en 10 treningsskudd på ligg og kne. Sittende på stubbe og albuer i anlegg på hvert sitt ben så gjorde ikke tofoten noe fra eller til. merker den og demper best på stående.

Så 5 skudd testskyting med jaktammo før prøven. Første prøven gikk ett skudd ut men på andre gikk alle 5 inn. Hadde regnet med å bruke mer enn et forsøk siden det var første gang jeg tok slik prøve. Fremdeles ingenting å klage på. Siktet fungerer supert enda.

 

Var en annen på banen med samme Marlin bare XL7. Den heter det i 30.06. Han var og veldig fornøyd med sin. Han hadde en dyr Zeiss på sin. Kanskje et knepp klarere kikkert men den koster jo mye mer. Tror han hadde kjøpt den på tilbud til 7000.

Hawke koster vel 100 pund i England så ikke spes dyrt i forhold til hva man får. Hva som skjer etter en del år vet jeg jo ikke enda. Begynte bli litt dårlig lys utpå kvelden i dag siden det regnet men hadde ikke noe dårlig sikt for det. Totalt synes jeg dette var en veldig bra startpakke på jaktrifle.

Pr i dag ser jeg ingen grunn å bytte ut noe som helst. Er heller meg som må jobbe mer med stilling, riktig avtrekk fremover enn å klage på siktet. Mange andre skjøt dog vesentlig dårligere på prøven enn jeg gjorde.

Snakket litt med selger(Rygge Våpen) om siktet spesielt og han har solgt det i 2 år uten noen klager. Kan jo hende han sier det uansett men får nå stole den profesjonelle part. Selger han noe dritt så får han det kjapt tilbake, tar tid det og.

 

Så løp og kjøp. Som andre nevner har børsa fått bra kritikker utlandet. "Value for money A+"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...