Jump to content

Think! - Browning Hi-Power


Think!

Recommended Posts

Da har jeg vært å hentet meg en Browning Hi-Power med serienummer i T serien, T180xxx. Det betyr at våpnet er produsert mellom 1964 og 1969 og serien løper fra ca T136568 til T261000, ved jevn produksjon tilsvarer vel det siste halvdel av 1965. T serien er vistnok de våpnene med best blånering, fitt and finish.

 

Mitt våpen har noe slitt blånering under avtrekkerbøylen og "holster wear". For mange år tilbake fallt frontsikte av, det var loddet på originalt. Så eier fant fram nålefil å laget svalehalespor til fremsikte, nytt fremsikte og fast baksikte. Jobben som er gjort tyder på at han er veeellllddddiiiigggg tolmodig og nøye. Rekylfjær er byttet til en mye hardere enn original (17 pund original), det ser ut til at 18,5 pund er det som brukes når enn bytter rekylfjær. I tillegg er våpenet smørt med "traktorfett" i rikelige mengder.

 

Det første som skal skje er at våpenet medbringes på klubbstevne i morgen å prøveskytes dersom jeg får ok. Så skal den detaljstrippes, rengjøres og smøres opp med vanlig olje/fett. Så skal våpenet med div ammo prøveskytes i benk for testing av presisjon.

 

Våpenet er kjøpt inn fordi jeg har hatt 1911 tidligere å liker våpentypen veldig godt. Dersom det blir 1911 singel stack divisjon innenfor praktisk skyting har jeg neppe noe problem med å få kjøpetillatelse på en 9 mm 1911 til praktisk skyting.

 

 

Forts.

Link to comment
Share on other sites

Så da ville jeg bruke kjøpetillatelsen på en "skjønnhet" til koseskyting og klubbstevner. Tanken er å pusse opp våpenet med følgende endringer:

 

Sikter: Få frest ned i sleiden et bomar type sikte, jeg har sett flere bilder på nett av sikter som er frest ned og lengere bak på sleiden enn originale spor tilsier. Alternativt et fullt stillbart "Novak Lo-Mount" type sikte. Begge deler lages av Dawson Precition. Novak cut til fremsikte med fiber. 1911 har normalt .125 bredt fremsikte med lite lys på sidene, jeg kunne tenke meg litt mere lys men ikke så mye som på praktisk våpen med .090 evt .100 fremsikte.

 

Fjærer: bytte alle fjærer til Wolf. Kjøpe inn assorterte hammerfjær (original på gamle våpen 26 pund, men leveres idag med 32 pund). Gå til original 17 pund rekylfjær og buffer, min praktisk ladning er på stevne målt til 126,7 faktor og det er svakere enn ladningene denne har gått med frem til nå.

 

Avtrekk: magasin sikringen er alt fjernet (delene fulgte ikke med) så børsemaker får polere og trimme fjærer til et sikkert avtrekk på 1500 gram. Avtrekket kan aldri bli like bra som 1911 men bra nok for meg.

 

Grep: Fjerne originalt plastgrep og stipple, evt fin nettskjering (minst 30 lpi) av grepet på front og back strap. Sette på snasne tynne grepsplater.

 

Blånering: Polere og helt reblånere våpent til et "smykke".

 

Løp: Avhengig av hva som skjer under testskyting (ikke noe å mase med om jeg skyter 5 tiere) så vurderer jeg å bytte til Bar-Sto match løp (koster kr 3077 på midway).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg plukket pistolen ned i atomer i følge disse instruksjons videoene:

 

Video 1

Video 2 - sleid

Video 3 - ramme demontering

Video 4 - ramme montering

 

Ramme og sleid ble badet i diesel og tannbørstet. Så ble alt oljet i fin våpenolje og fett på glideflater før montering. Løpet pusset rent for bly. Jeg fant en mulig feil - sikkringen er stuket på innsiden

 

P9110419-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er Hi-Power'n prøveskutt. Hadde satt på original fjær, ingen funsjoneringsfeil på rundt 80 skudd, hvorav 50 var IPSC konkurranseladningene mine resten var treningsammo (=hummer å kanari). En del av trenings ammo var ladet med berrys kuler (ekte rundneset) og IPSC ladningene var archipelago 124 grs (rundnesa som er flat foran).

 

Presisjonen var så som så, beste jeg fikk til var alle i svarten, Rino fikk det ikke noe bedre til. Så da blir det nok et Bar-Sto løp. Da står jeg friere med tanke på kulevalg, originale piper har pukkel materampe som etter sigende ikke er bra for hullspiss type ammo.

 

Skal prøveskyte med den harde rekylfjæra montert å fabrikkladninger av Magtech som har gått veldig bra i andre våpen og 2 typer winchester.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...