Jump to content

kikkert til elgbane


375 H-H

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny kikkert til bruk på sauer 202 jaktmatch børsa blir i dag brukt til jaktfelt med en

zeiss 3-9 x 50 concuest ser etter noen forsøk nå at det bør være mulig å skyte bedre løpende elg med en kikkert med feks 3 dotter.

 

har sett på følgende

kahles 3-12 med 3 dot

leupold 3-9 med 2 dot

 

noen som har tips eller andre alternativer ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

375 HH. Både Khales og Leupold er bra greier men ville gått for Schmidt og Bender, men du får vel samme problemet der med vekta. Så hvidt jeg kan huske er vel Leupolden den letteste. Brukte den i mange år og den er grei den. Ut i fra mine erfaringer er det lettere og holde i blinken enn i skjegget. Prøv med dotter så får du se. Kan få låne børsa mi hvis du vil. graahund

Link to comment
Share on other sites

var på jaktpartner på fredag,og da så jeg i en khales med 3 dotter i.den dotten som passer på øyet på elgden er topp.tru geir prata på rundt 11 lapper for en ny en.jeg legger i skjegget på elgen nå.men synes det blir litt for mye.prøvde her en kveld og sikte på øyet,det blir mer akkurat synes jeg. :shock:

Link to comment
Share on other sites

375 HH. Både Khales og Leupold er bra greier men ville gått for Schmidt og Bender, men du får vel samme problemet der med vekta. Så hvidt jeg kan huske er vel Leupolden den letteste. Brukte den i mange år og den er grei den. Ut i fra mine erfaringer er det lettere og holde i blinken enn i skjegget. Prøv med dotter så får du se. Kan få låne børsa mi hvis du vil. graahund

Enig med deg her Graahund. Jeg har etter jaktfeltsesongen måttet ta min 4-16*50 S&B Classic av Saueren for å holde vektkravet i Nordisk Jaktskyting. Den lettere Leupold VXI 3-12*40 som jeg nå har satt på er helt grei, men den er et steg ned i kvalitet og skytekomfort. Leupolden er bla. ikke like tilgivende dersom jeg monterer børsen i skulderen og får øyet litt skeivt i forhold til kikkerten. Optikken er også av en lavere klasse enn min S&B.

 

At dottene er korrekt justert på 12x med min S&B og 9x med min Leupold synes jeg er mindre vesentlig. Det viktigste er at retikkelet er elgbanedotter. Alt kan trenes inn, men jeg er temmelig overbevist om at det er enklere å ha siktepunkt midt i elgen vha. dotter, enn å ha siktepunkt i skjegget vha. kors. Senteret på mange elgskiver består av en meget klart definert sirkel, som etter min mening utgjør et mye mer takknemmelig "avtrekksbilde" enn kanten av skjegget. Å bruke disse kikkertene til jaktfelt i tillegg har vært helt uproblematisk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hallo Grimm, jeg bruker og S&b`en min på jaktfelt og det fungerer utmerket. :D:D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skjøti på skjegget og på øyet, men klarte aldri å fylle elgen. Etter jeg starta med dotter, har det gått bedre. For meg så er det det å dra av der skuddet skal sitte.

Hadde jeg hatt fritt valg av retikler, hadde jeg tatt tynt kors, med sidedotter og en liten dot midt i korset, samt en øye-dot.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg har skjøti på skjegget og på øyet, men klarte aldri å fylle elgen. Etter jeg starta med dotter, har det gått bedre. For meg så er det det å dra av der skuddet skal sitte.

Hadde jeg hatt fritt valg av retikler, hadde jeg tatt tynt kors, med sidedotter og en liten dot midt i korset, samt en øye-dot.

 

Man kan ikke få i pose og sekk Manne :D:D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du allerede har en Leuopold er det mulighet til å skifte retikkel i den. Jakt og Friluft sender kikkerten til den svenske importøren som har en person som fikser dette for under 2000 kr. Da er det mulig å få innstilt dottene slik at sidedottene stemmer på en forstørrelse, mens øyedotten stemmer på en annen. Dessuten er det et fint trådkors med en dot i midten. 3 mnd. ventetid.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du allerede har en Leuopold er det mulighet til å skifte retikkel i den. Jakt og Friluft sender kikkerten til den svenske importøren som har en person som fikser dette for under 2000 kr. Da er det mulig å få innstilt dottene slik at sidedottene stemmer på en forstørrelse, mens øyedotten stemmer på en annen. Dessuten er det et fint trådkors med en dot i midten. 3 mnd. ventetid.

Jeg vurderte å gjøre dette på min bausch&lomb, men etter å ha pratet med flere som har gjort dette før (også andre kikkertmerker), ville jeg ikke allikevel. Problemet var vel stort sett at retikelet kan løsne. Etter hva jeg har blitt fortalt frafaller også garantien hvis kikkerten blir åpnet andre steder enn fabrikken ?

 

Så lenge det finnes originale alternativer, hadde jeg valgt en av dem. Er økonomi problemet hadde jeg solgt optikk jeg har fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...