Jump to content

Norsk Grå med livmorsbetennelse


Langreven

Recommended Posts

Hei,

 

Har ei 6 år gammal tispe med livmorsbetennelse, ho har gode gener og er ein bra jakt hund som jagar veldig bra. Er det nokon som har nokre tips angående ein slik sjukdom? Dyrlegen meiner det har gått for langt for at det kan oppererast...

 

Helsing

 

Frustrert elg jæger med bange anelser.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med for langt?

 

Alternativene er medikamentell behandling, operasjon eller avlivning dersom hunden er syk nok. En eller annen form for tiltak må til.

Hvordan er allmenntilstanden hennes da?

 

Min eldste på 11 1/2 år fikk livmorbetennelse nå i sommer og der var alternativet operasjon eller avlivning. Jeg valgte det siste pga alder og belastning det ville blitt på henne.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er vel operasjon. Det svaret fikk vi når vår tispe hadde det. Fikk forståelse av at det var minimal sjanse for at en hund blir permanent bra uten operasjon. Søkte litt på nett i ettertid, og der står det at "du kan få en valp i huset etter operasjonen", og det stemte hos oss :) . 10 år og spretten som en unghund :) . Vår ble undersøkt og operert på Veterinærinstituttet i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Min KV slet også med livmorshalsbetennelse. Gikk ofte på antibiotika kur.... til slutt opererte vi henne.

 

Oppdretter anbefalte og sette valper på henne ved neste løpetid, dette skal visst hjelpe. Vet ikke om dette funker, men hvis bikkja er bra og kan avles på så er det forsøk. Det passet ikke for oss å få valper, så vi valgte operasjon. Hun var også 6 år.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Det bør kunne opereres, visst ikke skulle dyrlegen avlivet med en gang.

Bytt dyrlege, ikke bikkje.

Bikkja mi ble plutselig dausjuk med høy feber og vi tok en tur til dyrlegen, fikk da beskjed om at vi måtte operere innen 1 døgn eller avlive.

Dette er 4 år siden nå og bikkja har hatt 4 sesonger i skauen og venter på den femte.

 

Ps. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Min KV slet også med livmorshalsbetennelse. Gikk ofte på antibiotika kur.... til slutt opererte vi henne.

 

 

 

-olan

 

Her er vel et eksempel på det vi fikk beskjed om på veterinærinstituttet, det var kun operasjon som fikk hunden bra. Medisinering ville gjøre at problemet kom tilbake i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Langreven, søk litt rundt på nettet eller her så finner du sikkert en hundefører som har ledig kapasitet som kan hjelpe dere i år slik at du kan få tid til og bygge opp en ny hund igjen Fryktelig synd dette med hunden din syns jeg. Kondolerer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

 

Det er sjølvsagt en mulighet, men eg trur eg før heller vil forsøke å få lånt meg en hund. Me har mykje elg som skal fellas, så hvis det er nokon som kjenner til ein hund som har behov for å komme seg mer ut på jakt, og der gjerne eigaren ikkje har mulighet. Eller om nokon vil selge ein jaktklar hund så bare sei ifrå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også vært på jakt de siste ukene, og kom hjem i kveld, derfor sen respons. Snakket med en kar her for en stund siden som var interessert i å få jakttid på hunden sin, en jaktchampion. Om det er av interesse kan du sende meg PM, så kan jeg sjekke om det fremdeles er aktuelt og eventuelt formidle kontakt. Forsto det som han ville være hundefører selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...