Jump to content

Høstbiotop for Skogsfugl


Nymfejeger

Recommended Posts

Dette er vel det temaet jeg aldri klarer å bli helt klok på.

 

Mine erfaringer er at den kan finnes hvor som helst, og ofte på plasser jeg ikke hadde forventet fugl.

Dog er hogstområdere gode, når de har fått stått urørt i flere år.

Rundt myrer har jeg funnet mine fugler på små høyder ved kanten.

 

Noen som har gode tips til tidligjakta på orrfugl? Hvor i terrenget sitter fuglen? Hvor høyt sitter den?

I hvilket terreng? Det har vært lite nedbør i det siste, så regner med marka er nokså tørr, men det har ikke vært mye varme.

Link to comment
Share on other sites

Har merket meg at det er større sjanse for å finne orrfugl i myrkanter hvor det kan være litt småbjørk, altså ikke for tett vegetasjon, og gjerne litt høyt i terrenget. Myra kan gjerne være bare en lysning i skogen, men det er jo ingen fasit. Jakter, og skal jakte, litt ved hytta i høst. I fjor så jeg ikke en eneste orrfugl i nærheten der. Det finnes ikke myr og bjørk omtrent i det området. Imidlertid var det endel storfugl der. Biotopen der er mest furu og gran og noen åpne hogstflater. Lengre opp fant jeg orrfugl, men der er det mer åpent, ikke så mye gammelskog.

 

Slik jeg har erfart: Storfugl nederst der det er mest barskog, orrfugl i overgang barskog - løvtrær ispedd endel småmyr, og rype i overgang løvskog - fjell. Også er det endel slengere som "ikke hører hjemme" på de forskjellige stedene. Det er med andre ord veldig glidende overganger! Har jaktet endel på ca 400 - 700 meters høyde i Imsdalen og Løten mest, men skal jakte på fra ca 250 - 400 meter i år. Rype finnes det ikke der.

 

En annen ting jeg har erfart er at jeg ikke finner fugl der det er mest gress i underskogen. Det er pokka nødt å være lyng/myr der eller i nærheten.

 

Litt artig situasjon i fjor for øvrig. Hadde gått en stund i kanten på en stor myr, fint orrfuglterreng, med ganske tett skog på den ene siden og overgang til myr med bjørk. Tok en halvtimes pause ved ei tette. Spiste mat, drakk kaffe, tok en røyk og pratet med en kompis om hvor lite fugl jeg hadde sett de to første timene. Stod opp fra stolsekken, heiv den på ryggen og gikk ett skritt, og dermed kokte det i orrfugl rundt meg! 7, 8 fugl i alle retninger i full panikk ikke mer enn ca ti meter fra meg! Ble bare stående og måpe uten å få opp børsa engang... De må jo ha trykket hele den halvtimen, for jeg hadde hørt dem om de hadde kommet og landet rett ved meg!

 

Har for øvrig mistet mange, mange sjanser på orrfugl fordi jeg er dum og stopper for å være mest mulig forsiktig før jeg kommer til myrkanten. Har ofte opplevd at det da drar en fugl, og da har jeg småtrær og kratt foran. Egentlig burde man kanskje løpe rett utpå myra, skuddklar! Har jeg bare gått sakte utpå, har ingenting skjedd, før jeg har tatt ett skritt til. Da tør ikke fuglen trykke mer. Og det kommer like overraskende hver gang! Blir bare stående og kope...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lagt fra meg å gå sakte/snike innpå gode områder. Har heller begynt å gå i samme tempo som rypejakt, men bare med en del sikksakk. Da har jeg funnet ut av fuglen trykker til jeg går forbi, og når jeg plutselig slår om ruten så er det mulig for å komme på skuddhold.

 

Går heller aldri på hauger, men rundt samtlige småhøyder jeg finner.

Link to comment
Share on other sites

Litt artig situasjon i fjor for øvrig. Hadde gått en stund i kanten på en stor myr, fint orrfuglterreng, med ganske tett skog på den ene siden og overgang til myr med bjørk. Tok en halvtimes pause ved ei tette. Spiste mat, drakk kaffe, tok en røyk og pratet med en kompis om hvor lite fugl jeg hadde sett de to første timene. Stod opp fra stolsekken, heiv den på ryggen og gikk ett skritt, og dermed kokte det i orrfugl rundt meg! 7, 8 fugl i alle retninger i full panikk ikke mer enn ca ti meter fra meg! Ble bare stående og måpe uten å få opp børsa engang... De må jo ha trykket hele den halvtimen, for jeg hadde hørt dem om de hadde kommet og landet rett ved meg!

 

Dette slår jo aldri feil da. Har du stoppet, så sitter fuglen to meter unna deg til du går videre :D

Grunnen til at jeg alltid legger i og er ekstra på vakt når jeg har hatt rast, for dette har skjedd meg mange ganger også :)

Link to comment
Share on other sites

Dette slår jo aldri feil da. Har du stoppet, så sitter fuglen to meter unna deg til du går videre :D

Grunnen til at jeg alltid legger i og er ekstra på vakt når jeg har hatt rast, for dette har skjedd meg mange ganger også :)

Ja, det sier vel bare sitt om at mange (ihvertfall meg selv) går for fort, og stopper for lite. Har sett på GPS'en etter endt jaktdag noen ganger, og innser da at en har økt farta ubevisst i løpet av dagen. På starten av dagen er ihvertfall jeg mer på alerten og går sakte, men skjer det lite så tror jeg farten øker....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...