Jump to content

Gamle våpen


sasolvang

Recommended Posts

Det du har er ikke gull og det kommer jo litt ann på tilstand men sikker mulig og få en ok penge for noe. Kjøpere vil du nok finne hvis det er snakk om det og er du riktig heldig så treffer du en kjøper som er villig til og gi topp pris for at han akkurat mangler en av tingene.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Historisk sett er det kulturminner og dermed samleobjekter, men verdien er nok sterkt redusert på grunn av ombygging/mishandling.

Dessverre var det altfor vanlig at gamle og tildels fine rifler ble boret opp til kal. 24 hagle.

De gamle 4 linjers kammerladerne var sterkt utsatt for det, men først etter at de var bygget om til Lunds eller Landmarks patrongevær.

Ikke fritt for at tungsinnet har krøpet inn over meg i sånne tilfeller, og særlig da jeg sto med de sørgelige restene av en Krag Petterson i hånden og konstaterte at løpet var tilnærmet glatt, det samme med en ellers nydelig Rolling Block hvor stemplingen på den tunge åttekantede pipen sladret om at den opprinnelig var kamret for 10,15x61 Jarmann..

 

Kongsberghaglene er ikke så uvanlige at det gjør noe, så verdien der er også moderat.

Noen steder har de høyest verdi som bruksgjenstander, andre steder pynter de opp på veggen.

 

Konklusjonen er at det definitivt IKKE er skrap, men at du heller ikke trenger å uroe deg for at ligningsverdien skal utgjøre store deler av formueskatten din.

 

Og hvis du syns det er skrap så skal jeg heller tilby meg å overta dem for en billig penge, jeg har nemlig både interesse og veggplass nok til sånt gammelt metallskrap. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du har interesse i å selge det, så legg ut bilder her, så vil du helt sikkert få noen prisestimater i plenum. Det finnes mange folk i samlerverden som har lite skrupler når det kommer til å kjøpe saker som selger ikke vet hva er verdt. Så kan du jo eventuelt legge det ut for salg på salgssidene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget om å legge ut bilder og få en prisvurdering her.

 

Når det gjelder samlere så har de sjelden så mye interesse for "modifiserte" våpen, men det er plenty med spekulanter som kjøper opp sånt og selger ut uforholdsmessig dyrt til godtroende kjøpere.

Det i seg selv er jo prisdrivende, og nivået for gammelt "skrap" påvirker igjen prisen på genuine samleobjekter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...