Jump to content

Ammunisjon til Rypejakt


ScooterEngan

Recommended Posts

Er 14 år, snart 15, og har netopp bestått jegerprøven, har vært litt å fjelle å sett og ser veldig mye rype i år, faren min sa at jeg kunne få jakte på rype nå til helgen da jaktiden på rype begynner, men det eneste av ammunisjon vi har er en eske med lerdue skudd ( steel shot ) og det blir vel får dårlig til rype? Problemet er at faren min bor et godt stykke unna byen, mens jeg bor med moren min i byen, man må vel vise legitimasjon og våpenkort og være over 18 år osv... får å handle ammunisjon, og det går vel ikke ann å bestille ammunisjon på nettet, er det noen løsninger som gjør at vi kan få kjøpt ammunisjon til rype? håpen svar så fort som mulig, takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

For å få kjøpt ammunisjon må man vise våpenkort. Er man under 18 må stedfortreder/foresatt/mamma/pappa vise legitimasjon i tillegg til våpenkortet som innehaver av våpen skal ha

 

Jeg er eneste person i familien som har tatt jegerprøven (17 år). Jeg viser våpenkortet (eller blå del av godkjent våpensøknad) mens far viser leg når jeg trenger ammunisjon

 

Edit: Hvis du har gode venner som bedriver jakt kan du få de til å kjøpe ammunisjon for deg

Link to comment
Share on other sites

Edit: Hvis du har gode venner som bedriver jakt kan du få de til å kjøpe ammunisjon for deg

 

Men, dette blir vel strengt tatt å omgå loven skulle jeg tro? Jeg veit det blir gjort rundt omkring, men er vel ikke helt lovlig :D

 

Men få med mamma'n din på butikken, vis frem våpenkortet ditt og hennes legitimasjon, og du skal få kjøpt ammunisjon uten problemer. Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er litt forskjellige ting du må forholde deg til, alderen tatt i betraktning.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Samtykke fra foreldre/foresatte er jo i boks så da trenger du å ha med deg en person som tilfredstiller b). Regner med at det blir din far.

Videre så skal din far skrive en utlånserklæring til på hagla si om ikke han er med selv for å handle ammunisjon. Denne må da skrives ut til din mor/eller en annen som er gammel nok til å handle ammunisjon, da du selv ikke er gammel nok til å handle. Disp.grensa går ved 16 år.

En slik utlånserklæring gjelder som våpenkort ved kjøp av ammunisjon. Om jegeravgiftskortet til din far skal brukes ved ammokjøp så er det han som må handle for deg.

 

Håper det ble litt klarere nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var på XXL for å kjøpe jaktammo, og har tidligere kjøpt ammo der så de har meg i databasen.

Hadde ikke med våpenkortet, men hadde jegeravgiftskort, men dette hjalp ikke. De måtte ha våpenkortet mitt.

Trodde man kunne kjøpe ammunisjon til hagle med jegeravgiftsbevis? Trodde det bare var rifle man måtte ha våpenkort på?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke vise våpenkort for kjøp av hagle ammo..

Du skal kunn trenge jegeravgiftskortet..

Har kjøpt ammo flere steder i oslo, t.heim, tromsø..

 

Da har jeg kunn behøvd og ha med meg jegeravgiftskortet...

Om du er i databasen allerede, så trenger du faktisk ikke noe mere enn leg. Da dem vil finne avgiftskort nr eller våpenkort nr ditt i databasen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på XXL for å kjøpe jaktammo, og har tidligere kjøpt ammo der så de har meg i databasen.

Hadde ikke med våpenkortet, men hadde jegeravgiftskort, men dette hjalp ikke. De måtte ha våpenkortet mitt.

Trodde man kunne kjøpe ammunisjon til hagle med jegeravgiftsbevis? Trodde det bare var rifle man måtte ha våpenkort på?

 

 

Du får handle et sted de vet hva de driver med neste gang da :lol:

 

Jegeravgiftskort + gyldig leg = kan kjøpe haglepatroner. Vanligvis...

 

Det kan jo hende de mente du var for ung til ikke å ha våpenkort på hagla di. Men jeg mener nå du likevel skulle få kjøpe patroner.

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL på Tiller i Trondheim i dag for å kjøpe ammo. Hadde med våpenkortet til rifla, men ikke hagla, samt jegeravgiftskort. De påsto at de ikke kunne selge meg hagleammo uten våpenkortet... Jeg sa at dette måtte være helt nye regler, da jeg aldri har måttet vise våpenkortet før. Selgeren svarte at "Ja, det er det nok da..". Så det ble kun rifleammo i dag, og en annen butikk over helga for hagleammo...

Link to comment
Share on other sites

Tror i hvert fall ikke at de har trodd jeg var for ung, for selv om jeg bare er 24 og et halvt!, så tror de fleste jeg er i starten av 30-tallet et sted.... men men, jeg tok nå bare å kjøpte ammoen en annen dag, når jeg hadde med meg våpenkortet.... var jo ikke værre enn det, men på jegerprøven husker jeg jo at vi lærte at til hagle var bevis for betalt jegeravgift nok....

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt er at du trenger bare å ha med jegeravgifts kort ved kjøp av hagle ammunisjon kun hvis haglen er uregisrert, altså gamlere enn 1990, men jeg vet ikke helt hvordan det er nå, fikk forresten skaffet meg ca 20 skudd. jeg så kun en rype forrige helg, jeg brukte et skudd og en rype ble det, det var det første skuddet jeg har løsnet på et vilt, så det ble det første vilte jeg har fått

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL på Tiller i Trondheim i dag for å kjøpe ammo. Hadde med våpenkortet til rifla, men ikke hagla, samt jegeravgiftskort. De påsto at de ikke kunne selge meg hagleammo uten våpenkortet... Jeg sa at dette måtte være helt nye regler, da jeg aldri har måttet vise våpenkortet før. Selgeren svarte at "Ja, det er det nok da..". Så det ble kun rifleammo i dag, og en annen butikk over helga for hagleammo...

 

 

Du får handle et sted de vet hva de driver med neste gang da :lol:

 

-Eh... Gjentok jeg meg selv nå? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt er at du trenger bare å ha med jegeravgifts kort ved kjøp av hagle ammunisjon kun hvis haglen er uregisrert, altså gamlere enn 1990, men jeg vet ikke helt hvordan det er nå, fikk forresten skaffet meg ca 20 skudd. jeg så kun en rype forrige helg, jeg brukte et skudd og en rype ble det, det var det første skuddet jeg har løsnet på et vilt, så det ble det første vilte jeg har fått

 

 

Hvordan skal jeg som står bak disken vite om du har en uregistrert hagle, eller registrert? Skal jeg gjøre forskjell?? Tror ikke det. Har du Jegeravgiftskort + legitimasjon så skal du få kjøpe haglepatroner. Har du våpenkort + legitimasjon så skal du også få kjøpe haglepatroner. La meg også tilføye at har du kun våpenkort på ei jaktrifle å vise fram så kan jeg med det også fastslå at du står i Jegerregisteret, og da kan jeg selvsagt selge deg... Haglepatroner!

Dette er ikke vanskelig. Det er bare noen som gjør det til mer enn det er. De jobber ikke hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at våpenkortet skal vises for at du skal få kjøpe ammunisjon.

Etter min oppfatning så får du kun kjøpe ammunisjon til de våpne du har registert på deg selv.

 

Er vel for å unngå at det blir kjøpt ammunisjon til uregisterte våpen.

Alle våpen skal være registert, hvis ikke så bør du ikke bli tatt i marka med et uregistert våpen.

 

Husker at for et par år siden så kunne du registere gamle våpen, men dette var kun for en periode.

Du kan vel gjøre dette i ettertid også, men fikk selv problemer med dette.

Arvet et gammelt hus hvor jeg fant en eldre hagle.

Her måtte jeg ha underskrift til alle arvingene om at jeg skulle få overta våpenet.

Papirmølle som jeg unngikk og heller la den på loftet.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er jo denne diskusjonen litt flisespikkeri-diskusjon da? Så lenge man har et registrert våpen, og følger Norges Lover ellers, og derav har lov å ha hagle/rifle - så er det jo ikke værre enn at man tar med våpenkortet når man trenger ammunisjon? Det krever jo ikke all verdens av forberedelser annet enn at man har eventuelt dette plastkortet (våpenkortet) i lommeboka? Det har i hvert fall jeg gjort - ettersom jeg alltid har med meg lommeboka - også på jakt.

Der har du jo legitimasjon, våpenkort, jegeravgiftskort o.s.v. ?

 

Men selvfølgelig - DERSOM loven enda sier at man _kan_ kjøpe ammunisjon uten annet enn jegeravgiftskort - så burde jo butikkene også godta dette. Men for å unngå å gå tomhendt hjem - så ta med våpenkortet da?

Link to comment
Share on other sites

@Nymfejeger:

Sett deg inn i reglene før du skal gi gode råd istedenfor bare synsing.

 

Om en skal kjøpe ammunisjon i dag så må det vises våpenkort eller utlånserklæring.

 

Unntak: Om du var eldre enn 18 år i 1990 og lovelig eide en uregistrert hagle da så er det fortsatt lovelig å ha den uregistrert. Da må en vise gyldig våpenkort på annet våpen eller gyldig jegeravgift.

 

 

Altså på ditt første avsnitt: Feil. Du kan kjøpe både til uregistrerte og lånte våpen.

andre avsnitt: Feil: Det er fortsatt lov å inneha uregistrerte våpen.

 

 

Den siste linja bryter med §78/79 om oppbevaring i våpenskap.

Om dette var fra ett dødsbo så er det Politiet eller den politiet bemyndiger som skal oppbare det §82 i forskriften.

Om ikke du da går igjennom mølla med å få det registrert på deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Fikk mi første rype også i helgen, den ligger også i fryseren klar til utstopping. Det var klar beskjed fra bestefar, den skal utstoppes !

 

Grattis ;)

 

Det skal da være fullt mulig å kjøpe hagleammunisjon med bare jegeravgiftskort. Selv er jeg under 18, men har ikke noe problem med å kjøpe ammunisjon uten foreldre/foresatte tilstede. Nok med legitimasjon, og jegeravgiftskort noe som er registrert i jegerregistrert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...