Jump to content

Dachsen Charlie`s første los


sako.

Recommended Posts

I dag tok/støkket vi ut to rådyr, de hoppet ut på jorde 50m nedenfor oss, bukk og geit. Jeg fikk løftet han opp slik at han så dyra, og losen begynte i armene mine. Satte han ned, og han fant sporet å dro ivei for "full" hals. Matfar hadde orkseterplass og så alt sammen, dyra stoppet og ventet et par ganger på den lille masa som kom etter. Det ble tap når dyra krysset veien mot nabo grenda. Tok med meg Charlie bort til tapet etter at han kom tilbake på spora sine, men vi fikk ikke rett på det igjen, men 4 min los får være bra for i dag !!

Blodspor går også som en drøm, tar avhopp og vinkler så det står etter. Har så vidt sporet litt elg også :)

Charlie blir 9 mnd den 7. sept, så dette lover godt :)

Link to comment
Share on other sites

sako. : dette var moro :) Kan du fortelle litt hvordan opptreninga av hunden din har vært? å hvordan utviklingen har vært måned for måned? Holder på å trene opp en strihårsdachs som nå er 5mnd gammel. første gang jeg trener opp en jakthund så er usikker på mange ting. men jeg syns utviklingen har vært laber de 3 månedene jeg har hatt han.. men kanskje kan jeg ikke forvente noe mer med en så ung hund... forventer ikke los eller lignende ennå, men hadde håpet at han tok seg litt større søketurer i terrenget enn 30m.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min første jakthund også. Jeg har trent han på spor fra han var 4-5 mnd, begynte med å dra en rådyrskank rundt i hagen, og gikk over til blod når jeg synse han mestret skanken. Så har jeg gått med han i line i skogen fra samme alder, oppsøkt plasser med mye rådyr. Har gått på dyr med han i line, også kommet så nær at han har sett dyr når jeg har løftet han opp. Tror det er mye jaktlyst i gutten for han sporet rådyr i vinter på snøen, og da var han ikke mer enn 3 mnd.

Jeg har ikke noe svar på hvordan jeg har trent han egentlig. Jeg har bare prøvd å ta han med ut i skog og mark med jevne mellomrom fra han var ganske liten,dvs fra snøen forsvant i østfold.

Om jeg har gjort ting i riktig rekkefølge eller ikke får tiden vise. Håper ikke jeg har startet for tidlig med innjaging, men det virker som om han skjønner forskjell på peilevesten, og sporhalsbånd. Håper han går tyst når vi begynner å trene ferskspor.

Nå er det tresket her hjemme, og kløverenga står i stubben. Må jo bli koldtbord for elgen. Så jeg kommer til å gå på elg så fort jeg ser en står å gomler kløver.

Jeg bor slik til at jeg ser rådyr så og si hver kveld fra stuevindu, og elgen beiter epler i hagen, den har skubbet huskestativet til guttungen overende to ganger i sommer. Så hvis ikke jeg klarer å få en brukendes jakthund ut av Charlie er det min egen skyld/latskap....

Link to comment
Share on other sites

Var ute en "liten" tur i kveld også. Skulle bare ta inn ei testskive fra fredagens test av kikkertsikter. Etter å ha henta skiva kom C over noe god lukt, og ble borte noen minutter. Jammen kom det ikke noen støtende nede ved elva, joda, der kom det ei geit. Ho sto å tittet på meg en liten stund, mens C loset i vår retning. Dermed jumpet hun ivei over jordet, og inn i skogen 400m over på andre siden. Når C kom opp til meg rotet han en stund frem og tilbake, men etter 4-5 min rettet han og forsvant på strengen etter geita. Det kom noen støtende på strengen, men ikke los. Han forsvant inn i skogen der geita gikk inn, men kom på spora sine etter to minutter. ¨

Jeg koblet og gikk hjemover, men da spratt det ut en kalv like nedenfor oss, og da klarte jeg ikke la vær å slippe han igjen.....

Han tok strengen direkt, og jaget brukbart på kalven i 20 minutter! Siste jeg hørte var rett ved en liten vei, og jeg regnet med at da ville han tape, og komme rett tilbake.

Men nei, det tok over 30min før han kom fint på spora sine. Jeg hadde da prøvd å blåse han inn med tom hylsa jeg blåser i ved foring siste 15 minuttene.

Det var jammen godt at han kom tilbake på sin egen fot. Han fikk masse ros av far, og vi rullet rundt i stubben begge to :-)

 

Nå får jeg roe ned treninga noen dager, heller legge et blodspor i slutten av uka.

 

Må si jeg gleder meg til å dra til skogs den 25. , med håpe full valp og drilling :)

Link to comment
Share on other sites

Artig, grattis! :D

Men la det nå ikke bli en vane å vise valpen rådyra eller slippe den nedi rådyrfoten. Bikkja lærer bare at du finner moroa for den, og står i fare for å ikke begi seg ut på selvstendige søk. Uvaner læres mye raskere enn gode vaner. Bedre da at du slipper et stykke unna foten og lar bikkja finne strengen etter rådyret sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Sant som du sier Ranger !

Geita i går fant han beite strengen på og tok ut helt selv, men killingen etterpå den støkka vi ut. Viste han den, men tror ikke han så den. Han "rettet" litt før han fant strengen og jaget.

Som sakt, nå skal jeg roe ned jaginga. Neste slipp blir i skogsterreng med mindre dyr ! Er redd for "over tenning"

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at dommeren/instruktøren jeg bruker vet hva han driver med, og at å spore strengen etter en elg ikke preger hunden nok til at han begynner å jege elg av den grunn.

Har han lysten på å jage elg, ja da tror jeg han jager elg i fremtiden uavhengig av om vi går et spor nå. Meningen med blodspor og ferskspor prøve/trening er jo at hunden skal gå på DET sporet jeg setter han på. Så virker det som om han skjønner forskjellen på sporlina og GPS vesten.

Tror detta går bra jeg :-)

Som sakt, vil han jage elg får ikke jeg gjort så mye med det i praksis. Etter hva jeg har skjønt vil de fleste dommere gå ferskspor på elg for å se hva vi sporer, og da har jeg ikke så mye valg heller hvis jeg skal få han godkjent.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går et elgspor med dachs i line må du nødvendigvis trigge forfølgningsinstinktet for akkurat dette, dvs det er tillatt med denne adferden.

 

En hund forstår ikke forskjellen på å gå spor kontra jage, så smarte er de ikke.

 

i min verden tillater jeg ikke å forfølge elg med dachs, uansett. Og om du skulle bruke hundn på et reelt ettersøk hvor elgen felles i påsyn av en strihårsdachs så er dette noe som fester seg totalt i skallen på dachsen.

 

Hvis du synes det er greit med elglos så er det din sak, jeg har en dachs med stor pasjon for elg og kunne ha skutt mange elger i stålos med denne dachsen, at han fortsatt lever er vel heller tilfeldigheter, da elgen ikke har noe frykt for en kortbent hund med særdeles dårlig framkommelighet og er definert som "sitting duck".

 

Som jeg har nevnt før; vi mennesker driver med mye rart, ikke alt er like genialt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Charlie en tur i dag også. En bli kjent tur i det nye jakt terrenget sammen med en kammerat (LEK). Jammen tok ikke gutten ut rådyr to ganger!! :D

Første gangen sto dyret like nede i siden for der vi sto og småpratet mens Charlie jobbet med noe godlukt, så hørte vi det knaket like nedenfor, og japp,japp fra Ch. Det dro rett ned åssiden, og over en bekk ut på jorde. Så på peileren at det ble "tap" etter fire minutter ved bekken, og han kom opp til oss. Han fikk ikke mer rett på det dyret, og vi ruslet rolig videre.

Så dro gutten ut igjen, og det var tydelig godlukt i nesa. Like etterpå var det full los. Dette dyret dro også rett i mot samme bekken, men litt høyere opp. Mulig det var flere dyr i følge her, for etter et nytt "tap" i bekken kom Ch opp igjen og jaget litt motsatt vei. Nå kokte det litt det nok litt i hode, men jeg lot han holde på i tapet et kvarters tid. Så gikk vi ned der hvor dyret hadde krysset bekken, jeg gikk over og lokket til meg Ch. Etter litt nøling og forsiktig vassing kom han over. Da var det bare en strek som forsvant opp skakka og over traktorveien. Så klang losen igjen :) Han jaget vel ca 6-7 min så ble det stilt borte i en bratt ås. Totalt jobbet han nøyaktig en time med det siste dyret!

På vei tilbake gikk han seg fast på ei hylle, og "ropte" på pappa. Måtte opp å vise han veien ned, han fikk gå selv ja.

Tror dette ble en dag med mange nye erfaringer for en dachs på 9mnd og 5 dager!

Nå tror jeg det er lurt å roe ned treninga til en dag i uka. Det er helt klart at han har skjønt hva dette dreier seg om. Så resten nå er bare å bygge erfaringer sakt men sikkert.

 

Under to uker til først jakt tur med egen hund!! Gleder meg ja.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...