Jump to content

thompson center encore rifle i 7mm-08 rem.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, er det noen som har erfaring med thompson center encore rifle i 7mm-08 remington ?

Hvor god er presisjonen, og åssen er rekylen?

Jeg har lest at Thompson har eller har hatt problemer med kammere som ikke er sånn som de burde ha hatt, uten at jeg kan bekrefte eller avkrefte det.

Det er noen bilder her:

http://www.bellmtcs.com/store/index.php?cid=168

http://www.bellmtcs.com/store/index.php?cid=169

Link to comment
Share on other sites

Tja, har hatt en i noen år med 2 løp i cal 300wm og 22-250

 

meget bra presisjon i begge løp, men anbefaler gode montasjer

ikke noe aluminium, holdt ikke engang til 22-250.

 

Som sagt er jeg links også, så har jeg bare positive erfaringer

med den

Link to comment
Share on other sites

Har/har hatt diverse TC Encorevåpen bl.a. en i 270 win, skulle tro det er nærmest identisk rekyl som 7/08. Selvom Encore er korte og hendige våpen så er de ikke veldig lette i normale kalibre, rundt 3,5 kg med kikkert og montasjer. Rekyl i normale kalibre er derfor helt ok, pluss at jeg liker den pistollignende bakstokken hvor både underarn og neve kommer bak låskassa, virker som ekstra vekt og dermed demper rekylfølelsen. Snakker her om våpen med 24" løp. De nye Pro Hunterene med 28" løp må jo være pusekatter å skyte med.

 

Encore har et enkelt utdragersystem som passer glimrende til rimmede patroner 45/70 og 375 JDJ f.eks (bare vipp våpenet for å tømme kammer), helt ok til vanlige patroner 3006/308 familien (hylsa må plukkes ut) og ganske ubrukelig til magnumpatroner med belte.

 

Og så liker jeg mye bedre de syntetstokkene som har gummi innlegg i sidene på forskjeftet og er bredere nederst da de gir mye bedre grep i selve skuddøyeblikket. Det rekyldempeopplegget i bakstokken er forøvrig bare til tull. :wink:

 

Enkelte kammere som var for romslige fra fabrikken var ikke uvanlig tidligere, men mener dette var godt for årtusenskifte. Presisjonen i forskjellige kalibre har vært som i gode jaktbørser omtrent rundt eller litt under tommen for 5 skudds samlinger, uten å legge særlig flid i hjemmeladningene.

8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...